Časopis / Konference: |
XXVI. ročník konference České asociace pedagogického výzkumu (Zlín, 12.–14. 9. 2018) |
|
Autoři: |
Jan D. Bláha, Silvie R. Kučerová, Karolína Pešková, Petr Knecht |
Rok: |
2018 |
Číslo: |
|
Druh publikace: |
Příspěvek ve sborníku konference |
Stránky, web: |
pouze abstrakt / only abstract |
Klíčová slova: |
geografické vzdělávání, konstrukční výzkum, učebnice zeměpisu, vizuálie |
RIV: |
|
Odkaz na plnou verzi: |
|
Abstrakt: |
Metodologický rámec představuje konstrukční výzkum (Euler 2014), orientovaný na rozvoj dvou klíčových designových principů (Edelson 2002; DBRC 2003): problémově orientovaná výuka a rozvoj vizuální gramotnosti. Po rešerši teoretického poznání a empirickém zjišťování preferencí uživatelů, týkající se vizuálií v učebnicích, byly navrženy, ověřeny a iterativně vyvinuty dvě mapy školního atlasu a kapitola učebnice zeměpisu. Výzkum byl proveden pomocí heuristických interview (Moustakas 2015) a participativního pozorování vzorku 20 žáků. Data byla analyzována pomocí kvalitativní obsahové analýzy. Na základě práce žáků s navrženými výukovými materiály byla identifikována doporučení, týkající se jak obecné teorie práce s vizuáliemi a vizuální reprezentace poznatků (např. asociativnost barev, velikost vizuálních prvků a jejich popisu), tak oborově specifická doporučení pro geografické vzdělávání (např. souběžné používání mapy a schematického náčrtu studovaného procesu). Závěry byly diskutovány v řízeném interview se zástupci tvůrců a vydavatelů učebnic zeměpisu a školních kartografických pomůcek. |