Časopis / Konference: |
Scientia in educatione |
|
Autoři: |
Tomáš Janko, Petr Knecht, Silvie R. Kučerová, Jan D. Bláha |
Rok: |
2018 |
Číslo: |
2 |
Druh publikace: |
Článek v periodiku |
Stránky, web: |
1–18 |
Klíčová slova: |
geografické vzdělávání, didaktika geografie, vizuálie, vizualizace, vizuální prostředky |
RIV: |
|
Odkaz na plnou verzi: |
|
Abstrakt: |
Příspěvek objasňuje, jak mohou být poznatky o učení se z obrazového materiálu využity s ohledem na požadavek zlepšování kvality výukových materiálů v geografickém vzdělávání. Cílem narativní přehledové studie je zjistit: a) jak je možné učení se ze zpracování vizuálních geografických informací teoreticky ukotvit, b) jak je možné operacionalizovat geografické vizuálie pro potřeby zkoumání školní výuky zeměpisu/geografie a pro potřeby
tvorby učebnic a atlasů, c) zda je možné na základě zmapování dosavadního stavu poznání identifikovat oborově specifická doporučení umožňující srozumitelnou a žákům blízkou statickou vizualizaci geografických jevů. Metodický přístup vychází z rešerše odborné literatury
spadající do oblasti kognitivní psychologie a pedagogických věd. Výzkumná zjištění se následně snažíme rozpracovat pro potřeby geografického vzdělávání. V poslední části studie se zamýšlíme, jak mohou být získané poznatky využity ke zlepšování kvality vizuálních
prostředků v geografickém vzdělávání. |