Abstract: |
Učebnice vlastivědy a zeměpisu jsou geografickými didaktickými prostředky obsahující velké množství různých typů vizuálií. V současnosti je problémem absence komplexní analýzy vizuálií jako klíčové strukturní složky učebnic. Expertní komparativní analýza má potenciál identifikovat problémy vizualizace geografických fenoménů v těchto materiálních didaktických prostředcích a upozornit tak na nevhodné postavení, koncepci či kvalitu vizuálií v učebnicích, jež mohou vést až ke vzniku miskoncepcí u žáků různých věkových skupin. Cílem příspěvku je analyzovat postavení vizuálií ve struktuře učebnic vlastivědy a zeměpisu a zároveň zhodnotit kvalitu vizuálií hydrologických, geomorfologických a zemědělských fenoménů z hlediska použitelnosti. V rámci prezentovaného šetření bylo využito expertního hodnocení vizuálií odborníkem metodou kvantitativní obsahové analýzy. Bylo analyzováno celkem šestnáct českých učebnic vlastivědy a zeměpisu. V první fázi bylo analyzováno postavení vizuálií ve struktuře učebnice (např. počet a podíl z hlediska typu vizuálií, přítomnosti titulku apod.). V druhé fázi byla hodnocena (analyzována) kvalita vybraných vizuálií z hlediska jejich použitelnosti metodou škálování na základě předem definovaných kritérií. Důležitost kritérií byla stanovena na základě výsledků párového srovnávání mezi 19 vysokoškolskými odborníky (geografy a pedagogy). Výsledky analýzy ukazují, že klíčové postavení v učebnicích vlastivědy i zeměpisu mají fotografie. Podíl abstraktních a kvantitativních vizuálií je v učebnicích zeměpisu vyšší než v učebnicích vlastivědy, v čemž se pravděpodobně odráží předpoklad autorů učebnic o kognitivním vývoji žáků. Výsledky škálování naznačují, že vizuálie v učebnicích zeměpisu jsou kvalitnější z hlediska jejich použitelnosti než v učebnicích vlastivědy. Mezi klíčové problémy vizuálií identifikované na základě škálování patří častá absence titulku, relativně nízký vztah vizuálie k textu a nečitelnost některých map. Nejnižších kvalit dosahují vizuálie z učebnic relativně nových nakladatelství nemající dlouholetou tradici, naopak nejvyšší kvalitou se vyznačují vizuálie v učebnicích nakladatelství ČGS. |