Časopis / Konference: |
Geografické informácie |
|
Autoři: |
Petr Trahorsch, Jan D. Bláha, Pavel Mlýnek, Barbora Koníčková |
Rok: |
2022 |
Číslo: |
1 |
Druh publikace: |
Článek v periodiku |
Stránky, web: |
167–179 |
Klíčová slova: |
dětské představy, poušť, mentální mapa, miskoncepce, dětská kresba |
RIV: |
|
Odkaz na plnou verzi: |
https://www.kggrr.fpvai.ukf.sk/images/geograficke_informacie/2022_26_1/GI_26_1_2022-167-179.pdf |
Abstrakt: |
Cílem příspěvku je zhodnotit stav dětských představ a případných miskoncepcí týkajících se prostorových souvislostí pouští u žáků nižšího stupně gymnázia. K naplnění cíle byla použita kombinace dvou výzkumných metod, a to analýza dětských kreseb a mentální mapování. Právě tato kombinace metod může identifikovat prostorové souvislosti dětských představ žáků s různými předpoklady. Výsledky výzkumu provedeného mezi 592 respondenty ukazují, že žáci mají velmi stereotypní a glorifikované představy o poušti; jedinci si poušť představují především jako písečnou oblast s minimem srážek a typickou flórou a faunou, jako jsou kaktusy, palmy, velbloud apod. Naprostá většina žáků je schopna lokalizovat poušť v severní Africe, ale v ostatních oblastech mají s lokalizací problém. Častým omylem je lokalizace pouští v oblasti střední Jižní Ameriky, tedy v oblasti, kde se vyskytují tropické deštné lesy. |