Časopis / Konference: |
Sociologický časopis |
|
Autoři: |
Silvie R. Kučerová, Jan D. Bláha, Zuzana Pavlasová |
Rok: |
2015 |
Číslo: |
4 |
Druh publikace: |
Článek v periodiku |
Stránky, web: |
607–636 |
Klíčová slova: |
základní školství, venkov, marketizace, spádové území, Česko, Turnovsko |
RIV: |
|
Odkaz na plnou verzi: |
http://sreview.soc.cas.cz/uploads/90f7995c570a088aa12b584aca69b50c1480e897_15-4-03Kucerova17.indd.pdf |
Abstrakt: |
Článek se zabývá vybranými otázkami poskytování a dostupnosti základního vzdělávání ve venkovských neexponovaných oblastech. Problematiku nahlíží z pozice, že i veřejné školství je řadou okolností nuceno řídit se podle některých principů volného trhu (např. boje o zákazníka), ačkoli jeho jednání je v tomto směru zároveň značně omezené. Cílem článku je analyzovat trh se základním vzděláváním v modelovém regionu obvodu s rozšířenou působností Turnov s ohledem na charakter dojížďkových areálů zejména venkovských škol a jejich chování na lokálním trhu.
V obecné části článek diskutuje úskalí marketizace školství a omezení školské instituce v tržním prostředí. Následně zaměřuje pozornost na zvolený modelový region a představuje metodiku výzkumu. V první fázi výzkumu je analyzováno prostorové rozmístění škol ve sledovaném regionu a jejich územní působnost prostřednictvím dojížďkových areálů. Ty jsou vymezeny a kartograficky vizualizovány s pomocí statistických údajů a výpovědí místních aktrérů. Na základě odlišných znaků svých spádových území a různé pozice vůči centru regionu jsou ve druhé fázi zvoleny čtyři obce s malou venkovskou školou. V nich jsou provedeny hloubkové rozhovory s řediteli škol, zřizovateli a vybranými rodiči za účelem vyšetření strategií, jimiž mohou školy posilovat svoji pozici na trhu. |