Časopis / Konference: |
Methodologie und Methoden der Schulbuch- und Bildungsmedienforschung |
|
Autoři: |
S. R. Kučerová, K. Novotná, J. Hátle, J. D. Bláha |
Rok: |
2014 |
Číslo: |
|
Druh publikace: |
Kapitola v monografii |
Stránky, web: |
pp. 264–275 |
Klíčová slova: |
mapa četnosti geografických jmen, mentální mapa, učebnice zeměpisu |
RIV: |
|
Odkaz na plnou verzi: |
|
Abstrakt: |
Cílem toho příspěvku je představit nástroj pro hodnocení jak oborově specifických učebnic regionálního zeměpisu, tak obecně textů prezentující geografický prostor a jeho části. Tento nástroj byl pojmenován „mapa četnosti geografických jmen“. Jeho možnosti a omezení budou demonstrovány na příkladu porovnání územní reprezentace regionu North-Western Bohemia v českých učebnicích zeměpisu pro základní školy z různého časového období.
Stejně jako se geografické vzdělávání považuje za vědní disciplínu na pomezí pedagogiky, didaktiky a geografie, v případě „mapy četnosti geografických jmen“ se jedná o nástroj, který kombinuje metodické tradiční přístupy pedagogicko-didaktických kurikulárních analýz s metodami kartografické vizualizace a geografickým nahlížením na prostor. Při prezentaci a popisu částí geografického prostoru používají autoři učebnic zeměpisu specifický typ odborných termínů – geografické názvosloví. Geografická jména jsou více či méně ustálené pojmy s vnitřním významem, která asociují určitou představu (image) míst a území, která pojmenovávají. Jejich používáním pomáháme tento vnitřní význam šířit také formovat vztah ostatních osob k daným místům a územím.
Různé společenské ideologie kladou důraz na různé hodnoty a oceňují různé části geografického prostoru. Proto se i v čase prezentace míst a území proměňují. Skrze „mapy četnosti geografických jmen“ získáme představu o prostorové vyváženosti či naopak nevyváženosti prezentace sledovaného území, tedy upřednostňování určitých částí území před jinými a záměrného zdůraznění nebo potlačení vybraných charakteristik prostoru. |