Výuka >> Předměty
Níže jsou uvedeny předměty vyučované v současné době na Přírodovědecké fakultě UJEP.
V záhlaví předmětu je uveden doporučený ročník studia:
1., 2. a 3. u bakalářských oborů,
1. a 2. u navazujících magisterských oborů.
Následuje obor studia, pro nějž je předmět primárně určen:
GSE (Geografie střední Evropy), Geo (Geografie), 2obor (dvouoborová Geografie), NMgr. (navazující magisterský obor Geografie)
Současně je uveden semestr, v němž je předmět vyučován
(ZS = zimní semestr, LS = letní semestr).
Geografická kartografie (PřF) / Základy kartografie (FŽP) / 1.; Geo, 2obor, AGI; ZS / Povinný / (2/1): pouze přednášky /
Anotace: Základní předmět určený studentům 1. ročníku všech bakalářských oborů katedry geografie a předmět pro studenty studijního programu Aplikovaná geoinformatika (FŽP). V zimním semestru jsou v rámci přednášek studenti seznamováni s oborem kartografie, zásadami mapové tvorby, a to jak topografických, tak tematických map. Na praktických úlohách se studenti učí...
Anotace: Základní předmět určený studentům 1. ročníku všech bakalářských oborů katedry geografie a předmět pro studenty studijního programu Aplikovaná geoinformatika (FŽP). V zimním semestru jsou v rámci přednášek studenti seznamováni s oborem kartografie, zásadami mapové tvorby, a to jak topografických, tak tematických map. Na praktických úlohách se studenti učí vytvářet mapy vč. používání správných vyjadřovacích prostředků.
Geografie s didaktikou / dle volby studenta, PhD studium Didaktika přírodovědného vzdělávání, oba semestry / Povinně volitelný / nerozvrhováno /
Anotace: Cílem kurzu je ověřit u studentů aktivní využívání a aplikaci základních pojmů obsažených v kurikulárních dokumentech výuky zeměpisu, včetně zařazení průřezových témat do učiva, schopnost zhodnotit účinnost různých vyučovacích metod, uplatnit alternativní výukové metody a formy s celkovým vyhodnocením kladů a omezení jednotlivých výukových metod a...
Anotace: Cílem kurzu je ověřit u studentů aktivní využívání a aplikaci základních pojmů obsažených v kurikulárních dokumentech výuky zeměpisu, včetně zařazení průřezových témat do učiva, schopnost zhodnotit účinnost různých vyučovacích metod, uplatnit alternativní výukové metody a formy s celkovým vyhodnocením kladů a omezení jednotlivých výukových metod a forem. V kurzu se ověřuje dovednost studenta navrhnout vhodné lokality pro realizaci konkrétního terénního didaktického projektu, schopnost prezentovat a nastavit manuál pro řešení projektu. Akcent je kladen na kritické zhodnocení využitelnosti publikovaného výukového materiálu pro geografické vzdělávání v souvislostech s vytčenými výukovými cíli a to včetně odborné argumentace výběru takového materiálu. Kurz vede studenta k osvojení si schopnosti kriticky hodnotit publikované výukové materiály, didaktické odborné studie a ověřuje znalost základních zdrojů publikovaných výukových materiálů pro geografické vzdělávání ve vybraných zájmových zahraničních zemích. Student bude schopen tyto své schopnosti a dovednosti transformovat do vlastního didaktického výzkumu, který bude publikován v našich či zahraničních časopisech (Geografické rozhledy, Biologie, chemie, zeměpis, Dnešní svět, Geographie Heute apod.).
Globalization and cultural transformations / 1. ročník, PhD studium Geographies of Transformations / Geografie transformací, LS / Povinně volitelný / (1/1) /
Anotace: Aim of the course is to (i) recap the fundamental concepts related to a study of culture, social and cultural processes, (ii) explain and discuss the socio-cultural transformations of the contemporary world in terms of their spatiotemporal scale and dynamics, and (iii) demonstrate the close links between the natural environment and human society through specific field researches. The particular...
Anotace: Aim of the course is to (i) recap the fundamental concepts related to a study of culture, social and cultural processes, (ii) explain and discuss the socio-cultural transformations of the contemporary world in terms of their spatiotemporal scale and dynamics, and (iii) demonstrate the close links between the natural environment and human society through specific field researches. The particular emphasis will be given to globalization as a fundamental phenomenon of cultural change. Selected divergent and convergent processes will be monitored at various scales to identify and critically view key socio-cultural problems including the increasing multipolarity of the world. The concrete examples will demonstrate the transformation of the cultural diffusion and generation changes, which are subsequently reflected in national policies.
Grafický design a DTP / 2. a 3.; AGI (PVK), ostatní (VK); LS / Povinně volitelný / (1/2) /
Anotace: Předmět je zaměřen na redakční práce spojené s grafickým designem a na předtiskovou úpravu map a dalších geografických tiskovin. Cílem je, aby se geografové seznámili s možnostmi, které poskytují poměrně snadno dostupné počítačové programy pracující s grafikou (ať už rastrovou nebo vektorovou). Kromě toho se studenti seznámí s prací v programech, které jsou...
Anotace: Předmět je zaměřen na redakční práce spojené s grafickým designem a na předtiskovou úpravu map a dalších geografických tiskovin. Cílem je, aby se geografové seznámili s možnostmi, které poskytují poměrně snadno dostupné počítačové programy pracující s grafikou (ať už rastrovou nebo vektorovou). Kromě toho se studenti seznámí s prací v programech, které jsou využívány při sazbě tiskovin. Možnosti digitálního zpracování tiskových podkladů. Ačkoliv má předmět souvislost především s geoinformatickou složkou výuky, postačující jsou pouze základní znalosti GIS. Vřele doporučené je abslovování předmětu Základy kartografie (1. ročník, ZS)
Kulturní geografie / 2. ročník, 1oborové NMgr. studium Geografie, ZS / Povinný / (2/1) /
Anotace: Kurz je zaměřen na sledování základních znaků struktury kulturní geografie: národy, jazyky, náboženství, kulturní památky (UNESCO), zvyky a tradice. Sleduje specifika utváření národů a náboženství, jejich vývoje, rozmístění, příčiny vzniku etnických a náboženských konfliktů ve světě. Zvláštní pozornost je věnována makroregionální diferenciaci světa a...
Anotace: Kurz je zaměřen na sledování základních znaků struktury kulturní geografie: národy, jazyky, náboženství, kulturní památky (UNESCO), zvyky a tradice. Sleduje specifika utváření národů a náboženství, jejich vývoje, rozmístění, příčiny vzniku etnických a náboženských konfliktů ve světě. Zvláštní pozornost je věnována makroregionální diferenciaci světa a formování civilizací v pojetí různých autorů. V seminářích posluchači zpracují a prezentují vlastní projekty zaměřené na hodnocení, potenciál rozvoje a možnost využití kulturních a historických specifik vybraných lokalit k rozvoji cestovního ruchu. 1. Pojem „kultura“ 2. Fungování a základní principy kultury 3. Dynamika a vývoj kultury 4. Skupiny ve vzájemném kontaktu a kategorizace kultury 5. Kulturní geografie a geografie kultury 6. Antropogeneze a civilizace 7. Jazyk 8. Náboženství 9. Národy a etnika 10. Lokální a regionální kultura 11. Kulturní dědictví 12. Kulturní regiony světa a jejich specifika
Regionální geografie III (Makroregiony světa) / 2. ročník, Bc 1oborové a 2onorové studium geografie, LS / Povinný / (2/1), pouze část přednášek /
Anotace: Kurz regionální geografie je shrnujícím završením studia prakticky všech postupně probíraných dílčích geografických disciplín. Důraz je kladen na syntézu fyzickogeografických a sociogeografických systémů na různých hierarchických úrovní: makroregion až mezoregion - „reprezentant“ mikroregionu. Hodnocení jednotlivých regionálních celků probíhá v členění:...
Anotace: Kurz regionální geografie je shrnujícím završením studia prakticky všech postupně probíraných dílčích geografických disciplín. Důraz je kladen na syntézu fyzickogeografických a sociogeografických systémů na různých hierarchických úrovní: makroregion až mezoregion - „reprezentant“ mikroregionu. Hodnocení jednotlivých regionálních celků probíhá v členění: vymezení a geopoloha, přírodní potenciál, historické souvislosti, obyvatelstvo, ekonomika, regionální specifika, problémy a možnosti jejich řešení.