Výuka >> Předměty
Níže jsou uvedeny předměty vyučované v současné době na Přírodovědecké fakultě UJEP.
V záhlaví předmětu je uveden doporučený ročník studia:
1., 2. a 3. u bakalářských oborů,
1. a 2. u navazujících magisterských oborů.
Následuje obor studia, pro nějž je předmět primárně určen:
GSE (Geografie střední Evropy), Geo (Geografie), 2obor (dvouoborová Geografie), NMgr. (navazující magisterský obor Geografie)
Současně je uveden semestr, v němž je předmět vyučován
(ZS = zimní semestr, LS = letní semestr).
Geografická kartografie (PřF) / Základy kartografie (FŽP) / 1.; Geo, GSE, 2obor, AGI; ZS / Povinný / (2/1): pouze přednášky /
Anotace: Základní předmět určený studentům 1. ročníku všech bakalářských oborů katedry geografie a předmět pro studenty studijního programu Aplikovaná geoinformatika (FŽP). V zimním semestru jsou v rámci přednášek studenti seznamováni s oborem kartografie, zásadami mapové tvorby, a to jak topografických, tak tematických map. Na praktických úlohách se studenti učí...

Anotace: Základní předmět určený studentům 1. ročníku všech bakalářských oborů katedry geografie a předmět pro studenty studijního programu Aplikovaná geoinformatika (FŽP). V zimním semestru jsou v rámci přednášek studenti seznamováni s oborem kartografie, zásadami mapové tvorby, a to jak topografických, tak tematických map. Na praktických úlohách se studenti učí vytvářet mapy vč. používání správných vyjadřovacích prostředků.
Interdiscisciplinární přístupy ke kartografické tvorbě / LS / Výběrový / (0/2) /
Anotace: Předmětem kurzu jsou interdisciplinární přístupy ke kartografické tvorbě. Pozornost je přitom zaměřena především na humanitní disciplíny (sociologie, psychologie a kulturní antropologie) a humanistickou perspektivu kartografie. Typické je, že je předmět každý rok zaměřen na řešení jiného aktuálního problému z okruhu interdisciplinarity kartografie (např. otázka...

Anotace: Předmětem kurzu jsou interdisciplinární přístupy ke kartografické tvorbě. Pozornost je přitom zaměřena především na humanitní disciplíny (sociologie, psychologie a kulturní antropologie) a humanistickou perspektivu kartografie. Typické je, že je předmět každý rok zaměřen na řešení jiného aktuálního problému z okruhu interdisciplinarity kartografie (např. otázka mapy jako jednoho z obrazů světa kolem nás, problematika kognitivního mapování, obecné otázky hodnocení kartografické tvorby, urbanonymické mapy, grafika a mapy). V rámci seminářů studenti aplikují probírané přístupy a metody v rámci praktických úloh. 1. Mapa jako obraz světa - teorie obrazu,2. Mapa jako text - kartografická sémiologie,3. Mapa jako prostředek komunikace - teorie komunikace,4. Mapa jako projev kultury a člověka - kulturní, sociální a psychologické aspekty kartografické tvorby,5. Mapa jako umělecké dílo - vztah umění a kartografie, umělecká kartografie, kreativita,6. Mapa jako předmět hodnocení - metody hodnocení kartografických děl.
Kulturní geografie / 1. a 2.; NMgr.; ZS / Povinný / (2/1) /
Anotace: Kurz je zaměřen na sledování základních znaků struktury kulturní geografie: národy, jazyky, náboženství, kulturní památky (UNESCO), zvyky a tradice. Sleduje specifika utváření národů a náboženství, jejich vývoje, rozmístění, příčiny vzniku etnických a náboženských konfliktů ve světě. Zvláštní pozornost je věnována makroregionální diferenciaci světa a...

Anotace: Kurz je zaměřen na sledování základních znaků struktury kulturní geografie: národy, jazyky, náboženství, kulturní památky (UNESCO), zvyky a tradice. Sleduje specifika utváření národů a náboženství, jejich vývoje, rozmístění, příčiny vzniku etnických a náboženských konfliktů ve světě. Zvláštní pozornost je věnována makroregionální diferenciaci světa a formování civilizací v pojetí různých autorů. V seminářích posluchači zpracují a prezentují vlastní projekty zaměřené na hodnocení, potenciál rozvoje a možnost využití kulturních a historických specifik vybraných lokalit k rozvoji cestovního ruchu. 1. Pojem „kultura“ 2. Fungování a základní principy kultury 3. Dynamika a vývoj kultury 4. Skupiny ve vzájemném kontaktu a kategorizace kultury 5. Kulturní geografie a geografie kultury 6. Antropogeneze a civilizace 7. Jazyk 8. Náboženství 9. Národy a etnika 10. Lokální a regionální kultura 11. Kulturní dědictví 12. Kulturní regiony světa a jejich specifika
Kulturní památky UNESCO / 2.-3.; Geo / LS / Výběrový / (2/0) /
Anotace: Kurz je zaměřen na hodnocení lokalizace kulturních památek UNESCO ve světě. Úvodní přednášky seznamují studenty s institucionálním zabezpečením kulturního dědictví a s významem instituce pro zachování kulturní rozmanitosti. Makroregiony světa jsou uvozeny nástinem kulturně-geografické charakteristiky a nastíněna vazba na příslušné kulturní dědictví. To je...

Anotace: Kurz je zaměřen na hodnocení lokalizace kulturních památek UNESCO ve světě. Úvodní přednášky seznamují studenty s institucionálním zabezpečením kulturního dědictví a s významem instituce pro zachování kulturní rozmanitosti. Makroregiony světa jsou uvozeny nástinem kulturně-geografické charakteristiky a nastíněna vazba na příslušné kulturní dědictví. To je diferencováno do příslušných specifických typů, z kterých je vybrán vždy jeden typický reprezentant. Student kurzu získá přehled o kulturním dědictví světa a o jeho lokalizaci ve vazbě na kulturně-geografická specifika. Dokáže zhodnotit význam jednotlivých reprezentantů kulturního dědictví pro danou kulturně-geografickou oblast.
Sociální komunikace / 1. a 2. NMgr. LS / Povinný / (1/1) /
Anotace: Cílem předmětu je podat základní informace o teoretických konceptech sociální komunikace a především v praxi vyzkoušet její různé roviny: 1) intrapersonální, 2) interpersonální, 3) skupinovou, 4) masovou a 5) vizuální. Studenti v rámci předmětu zpracují motivační dopis a CV pro potenciálního zaměstnavatele. Rovněž si připraví alespoň jednu vizuálii pro...

Anotace: Cílem předmětu je podat základní informace o teoretických konceptech sociální komunikace a především v praxi vyzkoušet její různé roviny: 1) intrapersonální, 2) interpersonální, 3) skupinovou, 4) masovou a 5) vizuální. Studenti v rámci předmětu zpracují motivační dopis a CV pro potenciálního zaměstnavatele. Rovněž si připraví alespoň jednu vizuálii pro účely své diplomové práce.