Geografie >> Další projekty a pomůcky pro ArcGIS
Kromě základního výzkumu, který byl nebo je věnován tématům:
1) estetika a mapy vč. uživatelských aspektů kartografické tvorby (GA UK 2006–2008),
2) mentální mapy (GA UK 2009–2011),
3) geografická vizuální informace ve vzdělávání (GA ČR 2016–2018),
4) kulturně-antropologický a geografický výzkum na Nové Guineji,
jsem byl či dosud jsem zapojen v různých dalších projektech. O těch pojednává tato část webové prezentace.
Kromě toho přikládám různé pomůcky do programu ArcGIS, které vznikly pro potřebu studentů a dalších zájemců a o něž mě kolegové z různých českých pracovišť, dke se pracuje s GIS prosili.
Pomůcky pro ArcGIS
Font písma s českými směrovkami pro program ArcGIS
Font písma ESRI Czech North (zazipovaný TTF ve formátu ZIP) využitelný pro české mapy, které obsahují směrovku. Po instalaci fontu do PC lze snadno všechny anglické směrovky nahradit za české.
Kartografická zobrazení pro území Česka, Evropy a světa pro program ArcGIS
Tvůrci map si občas lámou hlavu s tím, jaké nastavení použít pro mapu území Česka, Evropy či světa. K tomu se hodí parametry zobrazení v programu dostupných zobrazení (balík souborů formátu PRJ ve formátu ZIP), s nímž mám dobré zkušenosti.
30minutová zeměpisná síť pro území Česka
Ti, kdo pro mapu Česka nechtějí používat směrovku, mohou využít zeměpisné sítě (zazipovaný SHP ve formátu ZIP).
Další projekty
Kritická místa ve vysokoškolském kartografickém vzdělávání / UJEP-SGS-2023-53-001-2 / 2023 - 2024 / Hlavní řešitel
Popis: Kritická místa ve vysokoškolském kartografickém vzdělávání. Analýza a prvotní interpretace výsledků longitudinální studie: Hlavním cílem projektu je identifikovat kritická místa ve výuce kartografie u studentů bakalářského studia geografie a příbuzných oborů na UJEP v Ústí nad Labem. Dalšími (sekundárními) cíli jsou v návaznosti na tuto identifikaci (a) v didaktické rovině se pokusit popsat pravděpodobné příčiny vysoké obtížnosti pro vysokoškolské studenty na UJEP v Ústí nad Labem, (b) v kartografické rovině provést komparaci situace napříč českými vysokoškolskými pracovišti (min. tři další pracoviště), která zajišťují vzdělávání v oblasti kartografie, a to prostřednictvím diskuzní platformy (workshop) za účasti didaktiků kartografie.
www: https://geography.ujep.cz/cs/3367/kriticka-mista-ve-vysokoskolskem-kartografickem-vzdelavani/
Konceptualizace vybraných aspektů propojení a využití geografických a genealogických dat / UJEP-SGS-2023-53-004-2 / 2023 - 2024 / Spolupracovník
Popis: Hlavním cílem projektu je zmapovat teoretické koncepty a přístupy v oblasti propojení geografických/prostorových (GIS) a genealogických dat s akcentem na atributy prostor a čas. Zmapování by mj. mělo přispět k popsání příležitostí a rizik zakomponování genealogických dat mezi další společenské ukazatele různých měřítkových úrovní, jejich vzájemného propojení a následného využití ve vztahu ke geografii a jiným společenským vědám.
Hranice jako kulturněhistorický fenomén. Specifikace, analýza, komparace a interpretace / NAKI III (MK ČR): DH23P03OVV030 / 2023 - 2027 / Spolupracovník
Popis: Hranice jsou pojmem, který vyjadřuje činnost společnosti od jejích počátků, spjatou s různými formami hraničení a mezníků. Jedná se o prostorový fenomén, ovlivněný řadou aspektů, především územně správních, mocenských a ideologických, etnických, náboženských, kulturních či mentálních. Nové hranice nepřetržitě vznikají, mění se, zanikají a ve vrstvách se prolínají. Jsou skutečné a myšlené, zaznamenané, mnohdy nepřesně v terénu, v dokumentech i v lidské mysli. Rozmanitost a pestrost hranic tvoří spletitý soubor faktů, problémů a otázek. Porozumění tematice hranic ve smyslu jejich identifikace, tj. jejich časových, horizontálních i vertikálních vrstev spolu s přehlednou orientací v prostoru, je pro veřejnost i mnohé odborníky, domácí i zahraniční, značně obtížné. Hlavním cílem předkládaného projektu je vytvořit koncepci základních skupin hranic a hraničních změn v českých zemích s vazbou na středoevropský prostor od středověku do konce 20. století; zpracovat základní soubory jednotlivých typů hranic; analyzovat, komparovat a interpretovat získaná data; zpřístupnit výsledky výzkumu laické i odborné veřejnosti včetně vzdělávací sféry a podat tak pokud možno všestranný obraz hranic a jejich změn. Tento cíl je v souladu se specifickým cílem 1.1. Národní a kulturní identita v historii a archeologii. Navrhovaný projekt bude řešen v rámci pěti tematických modulů: I. Hranice, jejich typologie, symbolika a způsoby vyjádření v dochovaných zdrojích; II. Hranice jako odraz územní správy, mocenských ambicí a konfliktů; III. Hranice jako odraz etnických, jazykových a kulturně antropologických specifik; IV. Hranice jako odraz dějinných specifik a anomálií; V. Hranice jako odraz názorové diverzity současné společnosti. Hlavními aplikačními výstupy projektu budou soubory interaktivních specializovaných map s odborným obsahem, výstava s kritickým katalogem a specializovaná veřejná databáze, doplněné publikačními výstupy (monografie, odborné články a konference).
Participativní mapování jako nástroj vizualizace dynamiky regionů / UJEP-SGS-2022-53-001-3 / 2022 - 2024 / Spolupracovník
Popis: Cílem projektu je navrhnout metodologický postup v rámci konceptu nové regionální geografie s ohledem na lingvistickou rovinu daného tématu, jehož výsledkem bude vizualizace regionální organizace daného území pomocí participativního mapování uskutečněného s obyvateli a aktéry. Toho bude dosaženo na základě komparativní studie česko-německého příhraničí.
www: https://geography.ujep.cz/cs/2787/participativni-mapovani-jako-nastroj-vizualizace-dynamiky-regionu/
Diagnostika dětských pojetí vybraných geografických fenoménů u žáků primární a nižší sekundární školy / UJEP-SGS-2020-53-004-3 / 2020 - 2022 / Spolupracovník
Popis: Cílem projektu bude diagnostikovat dětská pojetí vybraných fenoménů z oblasti geografického vzdělávání a konfrontovat je s obsahem nejdůležitějších didaktických prostředků výuky geografie, především učebnic a školních atlasů. K diagnostice dětských pojetí bude přistupováno komplexně, neboť řešitelé se budou zabývat všemi popisnými kategoriemi (složkami) dětských pojetí (kognitivní a afektivní složka, plasticita, zastrukturování konceptu). Dílčím cílem projektu bude identifikovat hlavní miskoncepce u žáků primární a nižší sekundární školy, určit jejich možné příčiny a následně i navrhnout možná řešení k jejich eliminaci. V neposlední řadě budou také sledovány změny jednotlivých složek dětských pojetí v průběhu školní docházky (plasticita dětských pojetí).
www: https://geography.ujep.cz/cs/1125/diagnostika-detskych-pojeti/
Didaktika - Člověk a příroda A / OP VVV (CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000665) / 2017 - 2019 / Spolupracovník
Popis: Hlavním cílem projektu je rozvoj kompetencí učitelů ve vzdělávací oblasti RVP ZV Člověk a příroda prostřednictvím pravidelné a dlouhodobé spolupráce akademiků, pedagogů ZŠ a odborníků ze Science center. Projekt je zaměřen na inovace v oborových didaktikách biologie, fyziky, geografie a chemie, konkrétně identifikaci a řešení problematických míst kurikula (v učivu ročníků, kdy se žáci na základních školách s danými obory poprvé setkávají a v ročnících návazných). Projekt pracuje jak v rovině ontodidaktické, zaměřené na kurikula zapojených oborů a jejich problematické části, tak rovině psychodidaktické. Psychodidaktická rovina je zaměřena na vhodné způsoby (motivace, metody vyučování, organizační formy a strategie učení) pro výuku vytipovaných problematických míst kurikula. Hlavními aktivitami jsou příprava inovovaných strategií učení a jejich ověření, a to jak na poli formálního (základní školy), tak i na poli neformálního vzdělávání (science centra). Vedlejším výstupem projektu jsou modelové učební jednotky pro vybrané učivo.
Vizuálie v učebnicích zeměpisu a vlastivědy a jejich vliv na vznik miskoncepcí / UJEP-SGS-2017-43-009-3 / 2017 - 2019 / Spolupracovník
Popis: Obsahovým cílem projektu je: 1. navrhnout postup hodnocení vizuálních prvků (vizuálií) učebnic a zeměpisu a vlastivědy z hlediska jejich použitelnosti, 2. aplikovat toto navržené hodnocení na vizuálie vztahující se k fyzicko-geografickým jevům a procesům, 3. realizovat praktické šetření mezi samotnými uživateli, které bude zaměřeno na zjišťování vlivu znázornění (koncepce) vybrané vizuálie na vznik miskoncepcí u žáků různých věkových skupin. V této souvislosti se řešitelé zaměří na zodpovězení následujících otázek: Jaká kritéria rozhodují o kvalitě vizuálie z hlediska jejich uživatelské použitelnosti? Jak se vyvíjela koncepce a kvalita vizuálií v učebnicích zeměpisu v průběhu posledních 50 let? Jaké učebnice zeměpisu a vlastivědy mají z pohledu použitelnosti nejkvalitnější vizuálie? Jak hodnotí kvalitu vizuálií samotní uživatelé, tedy žáci? Jaký je vliv vizuálií na vznik miskoncepcí u žáků různých věkových skupin? Jaké chyby koncepce vizuálií za tento vliv mohou?
Český historický atlas / Czech Historical Atlas / NAKI II (MK ČR) / 2016 - 2020 / Spolupracovník
Popis: Cílem projektu je navázat na tištěný Akademický atlas českých dějin, který nemohl obsáhnout řadu dosud nezpracovaných, historický významných a celospolečensky atraktivních témat, zejména k období 20. století, a zpřístupnit tato témata formou specializovaných map s textovým a obrazovým komentářem moderními metodami a přístupy na zamýšleném elektronickém portálu „Český historický atlas,“ a to v české a anglické jazykové verzi.
Individuální a organizační rozhodování v redukci environmentálních rizik: determinanty, motivace a efektivita / GAČR 16-02521S / 2016 - 2018 / Spolupracovník
Popis: geography at University in Ostrava. Aims The environmental hazards have struck societies with considerable intensity and recurrence and their impact are relative to the resilience of the society concerned. The effective ways to reduce environmental risk are related to social action and learning at different institutional levels and efficient risk reduction must be based on balance between individual and institutional approaches through participation and governance. Nevertheless, current writing frequently reduces the two-way nature of the participation process and it only partly analyses individual action as a formative component of institutional frameworks, which is even more distinct in Central-Eastern European context. In this project, we use the multilevel approach to analyse the determinants and mechanisms of how do individuals and institutions learn to reduce both the natural and technological environmental risks, and to identify and explain the mechanism, through which progress gained by individuals influences the institutional frameworks and organizational response to risk processes and vice versa.
Percepce restrukturalizujících se území v souvislostech odlišných forem komodifikace / Interní grantový projekt UJEP / 2015 - 2016 / Hlavní řešitel
Popis: Cílem projektu je na příkladu zájmového regionu severních Čech analyzovat vzájemný vztah souvislosti následujících tří složek: 1) vnímání (percepce) restrukturalizujících se regionů, 2) jejich odlišných forem komodifikace vnitřních zdrojů a 3) jejich současné hospodářské pozice. K naplnění cíle hledáme odpověď na výzkumné otázky: Jak se v průběhu transformačního období po roce 1989 změnilo postavení a image území procházejícího restrukturalizací? Existuje diferenciace mezi jeho dílčími částmi? Dochází k obnově regionální identity jako podmínky zvýšení atraktivity území? Jakým způsobem jsou využívány místní zdroje?
Zeměpisná olympiáda / kartografické práce, lektor pro kartografii, příprava letního soustředění / 2013 - 2019 / Spolupracovník
Popis: Zeměpisná olympiáda (ZO) je soutěž ze zeměpisu / geografie pro žáky a studenty základních a středních škol. Do soutěže se může prostřednictvím školního kola zapojit každý žák nebo student v Česku, kterého ve škole zajímá zeměpis, má znalosti o přírodě i lidské společnosti a baví ho sledovat dění kolem sebe. Úspěšní řešitelé českého národního kola jsou vysíláni na navazující mezinárodní geografické soutěže konané pod patronátem Mezinárodní geografické unie. ZO se pořádá každým rokem a je jednotná pro celé území Česka. Odbornost soutěže garantuje organizátor pověřený MŠMT ČR, jímž je od ročníku 2012/2013 Geografická sekce PřF UK v Praze, ve spolupráci s Ústřední komisí ZO a ČGS.
Muss ein Globus rund sein? / Workshop v rámci tradiční dětské univerzity KinderUni / 2013 / Spolupracovník
Popis: Společný workshop s Eszter Simonné-Dombovári, Ph.D. (UPC Wien) a DI Felixem Ortagem (TU Wien, Forschungsgruppe Kartographie): Weißt du, welche Form die Erde hat? Welche verschiedenen Darstellungen der Erdoberfläche können wir mit Hilfe von Mathematik und Technik erstellen? In diesem Workshop wirst du selbst Tricks kennenlernen und einen eigenen "Globus" basteln. V roce 2013 jsme workshop připravili popáté.
www: http://kinderuni.at
Muss ein Globus rund sein? / Workshop v rámci tradiční dětské univerzity KinderUni / 2012 / Spolupracovník
Popis: Společný workshop s Eszter Simonné-Dombovári, Ph.D. (UPC Wien) a DI Felixem Ortagem (TU Wien, Forschungsgruppe Kartographie): Weißt du, welche Form die Erde hat? Welche verschiedenen Darstellungen der Erdoberfläche können wir mit Hilfe von Mathematik und Technik erstellen? In diesem Workshop wirst du selbst Tricks kennenlernen und einen eigenen "Globus" basteln. V roce 2012 se KinderUni konala již podesáté.
www: http://kinderuni.at
Podpora tvorby národní sítě kartografie nové generace – NeoCartoLink / EU - OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost; CZ.1.07/2.4.00/31.00 / 2012 - 2014 / Spolupracovník
Popis: Současné pojetí kartografie v rozvíjející se informační spol. prochází transformací z tradiční kartografie využívající konvenčních metod a materiálů k tzv. neokartografii, která reflektuje moderní trendy vývoje infor. technologií a komun. prostředků s důrazem na konečného uživatele. Na tuto skutečnost musí reagovat především akademická obec, která udává směr, tempo i hloubku rozvoje oboru. To se v současnosti zanedbává. Proto si projekt klade ambice intenzivnější propojit výzkumné, pedagogické a aplikační odborníky společně se studenty kartografie do znalostní platformy v oblasti tvorby, vizualizace, reprezentace a publikace geografických dat s cílem zvýšit odbornost především importem a sdílením zahr. poznatků a zkušeností a jejich šířením mezi cílové skupiny (CS) pomocí seminářů a konzultací s akt. účastí CS, účastí na zahr. stážích a konferencích. Efekt. dialogem mezi akad., výzk. a aplikační sférou dojde ke sdílení odborných poznatků, stanovení nedostaků a cest k jejich odstranění. (Koordinátor za UJEP v Ústí nad Labem)
Muss ein Globus rund sein? / Workshop v rámci tradiční dětské univerzity KinderUni / 2011 / Spolupracovník
Popis: Společný workshop s Eszter Simonné-Dombovári, MSc a DI Felixem Ortagem (oba TU Wien, Forschungsgruppe Kartographie): Weißt du, welche Form die Erde hat? Welche verschiedenen Darstellungen der Erdoberfläche können wir mit Hilfe von Mathematik und Technik erstellen? In diesem Workshop wirst du selbst Tricks kennenlernen und einen eigenen "Globus" basteln.
www: http://kinderuni.at/
InWest: Transfer vědomostí z informatiky pro hospodářský rozvoj sasko-českého příhraničí / Evropský fond pro regionální rozvoj: Cíl 3 / 2011 - 2014 / Spolupracovník
Popis: Projekt Technické univerzity v Chemnitz (Saské Kamenici) a Přírodovědecké fakulty UJEP podporující sdílení a přenos informací v pohraničním regionu prostřednictvím workshopů, podpory a presentace studentských projektů (včetně kontaktů s komerční sférou). V rámci PřF UJEP se na projektu podílí katedra informatiky a katedra geografie. (Zajištění výuky GIS pro české a německé studenty).
Muss ein Globus rund sein? / Workshop v rámci tradiční dětské univerzity KinderUni / 2010 / Spolupracovník
Popis: Společný workshop s Eszter Simonné-Dombovári, MSc a DI Felixem Ortagem (oba TU Wien, Forschungsgruppe Kartographie): Weißt du, welche Form die Erde hat? Welche verschiedenen Darstellungen der Erdoberfläche können wir mit Hilfe von Mathematik und Technik erstellen? In diesem Workshop wirst du selbst Tricks kennenlernen und einen eigenen "Globus" basteln.
www: http://kinderuni.at/
Poutní místa v kulturním dědictví české společnosti a jejich role v reprodukci územních identit / GA UK č. 165110 / 2010 - 2012 / Spolupracovník
Popis: Na projektu, jehož hlavním řešitelem je Daniel Vinson Reeves, participuji od jara 2011 zpracováním kartografických výstupů. Projekt má podporu nejen GA UK, nýbrž i Pražského arcibiskupství, s nímž je možné případné detaily konzultovat.
Muss ein Globus rund sein? / Workshop v rámci tradiční dětské univerzity KinderUni. / 2009 / Spolupracovník
Popis: Společný workshop s Eszter Simonné-Dombovári, MSc a DI Felixem Ortagem (oba TU Wien, Forschungsgruppe Kartographie): Weißt du, welche Form die Erde hat? Welche verschiedenen Darstellungen der Erdoberfläche können wir mit Hilfe von Mathematik und Technik erstellen? In diesem Workshop wirst du selbst Tricks kennenlernen und einen eigenen "Globus" basteln.
www: http://kinderuni.at/
Vyhledávání, podpora a individuální rozvoj studentů přírodních věd / Rozvojový projekt MŠMT pro rok 2008 / 2008 / Spolupracovník
Popis: Kartografické redakční práce
Můj první atlásek / 00 / 2008 - 2009 / Spolupracovník
Popis: Můj první atlásek je projekt určený mladším dětem, zaměřený na samostatnou práci s mapou. Můj první atlásek umožňuje, aby si žáci sami vytvářeli jednoduché mapy různých kontinentů či mapy Česka, a to s rozmanitým obsahem. Vytvářejí je podle předlohy pomocí čtvercové sítě. Na každém listu by měly také doplnit legendu mapy.
Přírodovědná gramotnost / JPD pro Cíl 3 regionu NUTS 2 Praha / 2006 - 2008 / Spolupracovník
Popis: Hlavním cílem projektu je přispět k rozvoji přírodovědné gramotnosti populace České republiky, a tím zlepšit podmínky jak pro její uplatnění na trhu práce, tak pro zkvalitnění životního prostředí i jejího vlastního života / Práce na mapách pro nejmladší uživatele, kameraman při natáčení dokumentu o práci krajinných archeologů. Z této práce vznikla seminární práce o neolitických rondelech, která bude časem k dispozici v rámci sekce "Kulturologie"
Akademie CITT - Akademie kosmických technologií oblast Galileo, GMES / JPD pro Cíl 3 regionu NUTS 2 Praha / 2006 - 2008 / Spolupracovník
Popis: Záměrem projektu “Akademie CITT Praha” je vybudovat v Praze pracoviště pro systematické zvyšování znalostí v oblasti vysoce inovativních technologií a podporu jejich transferu do praxe se zaměřením na Galileo, EGNOS a GMES. / lektor v oblasti GIS v kartografii
Atlas krajiny České republiky / výzkumný projekt MŽP č.VaV/600/01/03 / 2003 / Spolupracovník
Popis: Zpracování mapového, grafického a obrazového dokumentu vystihujícího současný stav a historii krajiny a významných krajinných celků ČR. / kartografické redakční práce
www: http://www.ct24.cz/domaci/72956-ceska-republika-bude-mit-vlastni-komplexni-atlas-krajiny/
Školní atlas světa / kartografické dílo / 2003 - 2004 / Spolupracovník
Popis: Unikátní projekt přípravy prvního českého atlasu vytvořeného v programu ArcGIS vznikl v rámci nakladatelství Kartografie Praha. Od té doby doznal významných změn (v roce 2017 již 4. vydání), ale myšlenka uchopit dílo tohoto rozsahu v prostředí GIS stále rezonuje. První velká profesní zkušenost a zároveň potěšení mj. připravit znakový klíč zemědělských map a podobu šipek mořských proudů.