Výzkum >> Odborné články
V této části jsou k dispozici odborné články, které byly v průběhu výzkumné činnosti otištěny v různých odborných periodicích.
Publikace jsou seřazeny chronologicky podle datab vzniku od nejnovějších po nejstarší.
Informace o publikaci jsou uvedeny v pořadí:
1. název publikace / název časopisu ...
2. seznam autorů publikace
3. rok publikování (u časopisu číslo)
4. druh publikace (tj. článek v periodiku)
5. stránky v periodiku
6. abstrakt / klíčová slova
7. u některých možnost stažení plného textu (ve formátu PDF)
Další texty jsou k dispozici v rámci mého profilu na ResearchGate
Článek v periodiku
2024
Současný český geografický výzkum na pozadí společenské praxe / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Jan D. Bláha, Pavel Raška, Petr Trahorsch / 1 / 2024 / 4-7
Abstrakt: Stotřicetiletý příběh organizované české geografie je spojen bezesporu nejen s mnohogenerační výměnou, ale též se změnou diskurzu a vývojem témat geografického výzkumu. Jak ukazuje analýza databáze výzkumných projektů, šíře témat současného zájmu geografů je mimořádná. Interdisciplinaritu výzkumu lze také doložit přítomností četné spolupráce geografů s jinými odborníky.
Klíčová slova: geografický výzkum, databáze projektů, mezioborovost, praxe geografů
2023
Navigace a mapy z druhého konce světa / Článek v periodiku / Vesmír / Jan D. Bláha / 7 / 2023 / 410-413
Abstrakt: Příspěvek ke kulturní kartografii: evropský charakter navigace a orientace v mapách jsou už dnes nedílnou součástí globálního paradigmatu v kartografii. Na druhém konci světa však stále existují, nejen v kolektivní paměti, jiné kulturní varianty porozumění geografickému prostoru.
Klíčová slova: kulturní kartografie, navigace, Marshallovy ostrovy, Oceánie, Papua Nová Guinea
Visualising administrative division dynamics: transformation of borders and names in the Bohemian-Saxonian borderland / Článek v periodiku / GeoScape / Martin Bartůněk, Jan D. Bláha / 2 / 2023 / 118-134
Abstrakt: Regions are main building blocks of larger territorial units, but they also display high dynamics affecting how regional identities can be studied. The regional dynamics and multilayered nature ultimately require new approaches to their visual representation. The goal of this article is to present a novel approach to visual presentation of the administrative regions´ dynamics by cartographic means of representation in a synthetic map that can assist in the research of regional identities. We adopt the theory of the institutionalisation of regions, the administrative division of the state is a process in which the borders and names of regions are constantly transformed causing changes in the perception of the population. Then we analyse the laws on administrative division reforms and old/historical map documents. This enabled us to identify the dynamics of individual borders and names of administrative regions (choronyms) that form spaces with a higher or lower degree of stability. We propose a visualisation approach to represent such dynamics, and we assert that through cartographic visualisation of the degree of transformation in these spaces it is possible to get an insight into population´s awareness about the named regions and their delimitation.
Klíčová slova: administrative region, perceptual/vernacular region, regional dynamics, border, cartographic representation
Ochrana přírody na Papui Nové Guineji - příležitost nebo past? / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Jan D. Bláha, Martin Soukup / 2 / 2023 / 14-15
Abstrakt: Článek se zabývá pozitivními a negativními dopady zřizování chráněných přírodních území. Příklad z Papuy Nové Guineje ukazuje, jaká pozitiva a negativa přináší ochrana přírody do prostředí komunit, které mají relativně malé materiální požadavky ve srovnání s požadavky naší společnosti.
Klíčová slova: Papua Nová Guinea, ochrana přírody, národní park, kultura
2022
Makroregionální divergenční a konvergenční trendy světové ekonomiky / Článek v periodiku / Politická ekonomie / Jiří Anděl, Ivan Bičík, Jan D. Bláha / 1 / 2022 / 77–96
Abstrakt: Současné světové trendy patří k významným odvětvím ekonomického výzkumu. Článek pojednává o změnách mezi různými částmi světa: zvětšují se nebo klesají v průběhu času? Jsou konvergentní trendy v globálním systému důležitější než ty divergentní či naopak? Změny jsou zkoumány na základě tzv. světových makroregionů v období 1970-2018, kdy se bipolární svět změnil v unipolární a aktuálně směřuje k multipolaritě. Cílem studie je určit, které globální procesy vykazují divergentní / konvergentní trendy pomocí různých metodických přístupů. Také diskutuje a vysvětluje měnící se charakter trendů v průběhu času.
Klíčová slova: globální procesy, světová ekonomika, ekonomický vývoj, divergence a konvergence
The Influence of Textbook Visual Quality of Geographical Phenomena on Children’s Conceptions / Článek v periodiku / Journal of Geography / Petr Trahorsch, Jan D. Bláha / / 2022 / 1–15
Abstrakt: The aim of the presented study is to evaluate the influence of the quality of visuals in printed geography textbooks on the character of children’s conceptions using the example of the geographical location concept. Visuals are a graphical representation of a certain phenomenon. A two-tier diagnostic test without and with three types of high and low quality physical-geographical visuals was used to achieve this objective. The research study among elementary school students (n = 434) has shown that students are mostly unable to work effectively with visuals due to their inappropriate properties such as headline quality or factual errors.
Klíčová slova: visual, geography textbook, learning from visuals, misconception, children’s conceptions
Conceptual mapping of geography textbook content on the example of the desert biome / Článek v periodiku / European Journal of Geography / Petr Trahorsch, Jan D. Bláha, Kristýna Ryčlová / 4 / 2022 / 45–64
Abstrakt: The aim of this study is to identify the key terms used by textbook authors when presenting desert biomes and, subsequently, to visualise the relationships between them using a conceptual map. To achieve this objective, we assessed geography textbooks using conceptual maps, which can be used to conceptualise this topic. The method used is innovative in textbook research and can be used to present results in a visual form with added value. A total of eleven university students created conceptual maps for each of the five analysed textbooks, and this was followed by a synthesis and comparison of the created maps. The effectiveness and clarity of the analysed content is one of the advantages of this visual form of analysis. The data were analysed qualitatively and quantitatively. The results show that the presentation of desert biomes in the textbooks we analysed is somewhat superficial, as the authors do not strive to interconnect concepts from different areas, and their conceptual maps lack higher hierarchy levels. Therefore, textbook authors should opt for a different conceptual approach to explanatory texts instead of the traditional coverage of the individual components of geographical environments.
Klíčová slova: geography textbook, textbook analysis, desert, conceptual mapping
Dětská pojetí pouští u žáků základních škol v prostorových souvislostech / Článek v periodiku / Geografické informácie / Petr Trahorsch, Jan D. Bláha, Pavel Mlýnek, Barbora Koníčková / 1 / 2022 / 167–179
Abstrakt: Cílem příspěvku je zhodnotit stav dětských představ a případných miskoncepcí týkajících se prostorových souvislostí pouští u žáků nižšího stupně gymnázia. K naplnění cíle byla použita kombinace dvou výzkumných metod, a to analýza dětských kreseb a mentální mapování. Právě tato kombinace metod může identifikovat prostorové souvislosti dětských představ žáků s různými předpoklady. Výsledky výzkumu provedeného mezi 592 respondenty ukazují, že žáci mají velmi stereotypní a glorifikované představy o poušti; jedinci si poušť představují především jako písečnou oblast s minimem srážek a typickou flórou a faunou, jako jsou kaktusy, palmy, velbloud apod. Naprostá většina žáků je schopna lokalizovat poušť v severní Africe, ale v ostatních oblastech mají s lokalizací problém. Častým omylem je lokalizace pouští v oblasti střední Jižní Ameriky, tedy v oblasti, kde se vyskytují tropické deštné lesy.
Klíčová slova: dětské představy, poušť, mentální mapa, miskoncepce, dětská kresba
Systém nových didaktických pomůcek Žákovského atlasu pro práci s mapou / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Jan D. Bláha, Petr Trahorsch / 2 / 2022 / 26–29
Abstrakt: Systém didaktických pomůcek pro práci s mapou, který je tvořen Žákovským atlasem, Pracovním sešitem a Učitelskou příručkou, je novou příležitostí pro geografické vzdělávání na 2. stupni základních škol. Autoři představují koncepci systému včetně jeho implementace do praxe a vizí do budoucnosti.
Klíčová slova: školní atlas, pracovní sešit, učitelská příručka, práce s mapou, tvorba úloh s mapou
2021
Structural Cartographic Analysis of a Thematic Atlas Work: Example of the Czech Historical Atlas / Článek v periodiku / / Tomáš Janata, Petra Jílková, Jan D. Bláha / 1 / 2021 / 365-376
Abstrakt: The article introduces the Czech historiographical work called the Czech Historical Atlas and presents its analysis in terms of its concept, structure and technical layout. The primary focus is on the atlas content and its subdivision into thematic and logical sections or the semiological structure of the used space. Last but not least, the cartographic and technical aspects of the atlas format are also analysed, including, for example, the analysis of used scales or cartographic projections. The findings are presented through a series of visuals and interpreted in the context of the thematic concept of the atlas. The authors’ aim is to present the currently not much addressed structural analysis of a cartographic atlas, which allows revealing the potential for the innovation of an original cartographic work.
Klíčová slova: Historiography, atlas cartography, Czech Historical Atlas, cartographic semiology
RIV: https://doi.org/10.14311/CEJ.2021.01.0027
Kde leží střední Evropa? Vymezení regionu na základě mentálních map / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Aleš Nováček, Jan D. Bláha / 5 / 2021 / 4-7
Abstrakt: Příspěvek seznamuje čtenáře s výzkumem, při kterém studenti z osmi středoevropských zemí (které za středoevropské považovali autoři a jsou za ně označovány i ve většině odborné literatuře) zakreslovali pomocí mentálních map na základě vlastních představ hranice střední Evropy. Článek představuje výsledná vymezení regionu agregovaná z těchto map. Poukazuje při tom na značné rozdíly ve vidění střední Evropy jednotlivými jejími národy a snaží se hledat příčiny, které za rozdíly stojí.
Klíčová slova: střední Evropa, mentální mapa, prostorové vnímání, vymezení, region, hranice
The aura of tattoos: The commodification of tradition in Buscalan village, the Philippines / Článek v periodiku / Asian Journal of Social Science / Martin Soukup, Dušan Lužný, Jan D. Bláha, Jaroslav Skupnik / 3 / 2021 / 153–160
Abstrakt: The present study focuses on the ongoing shift in the meaning and importance of traditional Kalinga tattoos that is happening in Buscalan village in the Philippines. The starting point for the analysis is the conception of disintegration of “the aura”, as defined by Walter Benjamin, resulting from their disembedding from time and space that is caused by technological reproducibility of the artworks. The study shows that the basis of the aura of Buscalan tattoos is their relation to a successful headhunt. At present, tattoos in Buscalan are standing on the edge, because the high popularity of the last tattoo artist who tattooed the head-hunters leads to commodification of traditional tattoos and an increase in tourism in the particular area. The study describes a two-way process of disintegration and preservation of the aura of Buscalan tattoos: on the one hand, the tradition of tattooing headhunters has disappeared, but on the other hand, the aura of tattoos is preserved thanks to audiovisual means and sharing on social networking sites. The “here and now ”of the place and its tattoos is being transferred into the hyper-reality where Buscalan tattoos are gaining a new dimension.
Klíčová slova: Philippines, tattoo, aura of tattoo, commodification, tradition
RIV: https://doi.org/10.1016/j.ajss.2021.04.001
The Typology of the World’s Macro-regions / Článek v periodiku / Romanian Journal of Geography / Jiří Anděl, Jan D. Bláha, Ivan Bičík / 2 / 2021 / 187–201
Abstrakt: The article deals with changing differences among the world’s macro-regions. It examines whether these differences tend to expand or not. Do convergent or divergent trends prevail within the global system? Changes are studied on the basis of the so-called world’s macro-regions that have a high degree of social, economic, and cultural homogeneity. In the parts ʻThe Forming of the World’s Macro-Regionsʼ and ʻThe Typology of the World’s Macro-Regionsʼ the authors explain different macro-regions including their typology. The core part of this article critically evaluates trends in the development of the world’s macro-regions; changes in the basic indicators in different macro-regions between 1990 and 2016 are explained. Contradictory trends (divergence and convergence) often appear. The findings are further discussed in a broader geopolitical framework.
Klíčová slova: the complexity of the world, divergence and convergence, global processes, typology, world’s macro-regions
2020
The usability of economic maps for students of various age groups: an example for a discussion of a multi-stage concept of teaching aids / Článek v periodiku / International Research in Geographical and Environmental Education / Petr Trahorsch, Jan D. Bláha, Silvie R. Kučerová / 2 / 2020 / 129-145
Abstrakt: Economic maps in school atlases are specific types of maps that represent extra-complex maps with multi-layer and fast-developing content over time. The objective of this article is to discuss a multi-stage curriculum in connection with the results of an assessment of the usability of economic maps by lower and upper secondary school students. The survey was conducted using a questionnaire and didactic test on a sample of 120 lower secondary school and 73 upper secondary school students in Czechia. Differing results among two age groups were mainly in the identification of cartographic signs; as a key factor for the correct identification of cartographic signs, a combination of alphanumeric and geometric features has been shown. On the other hand, significant differences were not identified in the question of suitability of colouring cartographic signs. The survey results show that the map key of economic maps should be designed in multiple stages with regard to the appropriateness and comprehensibility of cartographic signs for students of both age groups. This study proves that preparing specific geographic atlases for lower and upper secondary school students can play a key role in the teaching of geography.
Klíčová slova: economic map, map key, school atlas, curriculum, geography education
RIV: https://doi.org/10.1080/10382046.2019.1660472
Fenomén hranic v mezioborovém kontextu / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Jan D. Bláha, Martin Soukup / 1 / 2020 / 4–7 + online 1–7
Abstrakt: Hranice jsou jedním z obecných konceptů, který v rámci svého studia využívá celá řada odborných disciplín. Klíčové je proto především pochopení významu hranic právě v kontextu jednotlivých oborů. Prostorové souvislosti chápání hranic, o něž by mělo jít geografům především, pak totiž dostávají zcela nový rozměr.
Klíčová slova: hranice, kultura, územní identita, vývoj hranic
World’s Macro-regions: Divergent and Convergent Trends Since Early 1970s / Článek v periodiku / Acta Geographica Universitatis Comenianae / Jiří Anděl, Ivan Bičík, Jan D. Bláha / 2 / 2020 / 141–159
Abstrakt: Current global trends are in the focus of scientific research. This article deals with one of the crucial problems: do the differences among different parts of the world tend to grow or not? In other words, what prevails globally: divergent or convergent processes? Global changes are studied in specially designated parts of the world, so-called world’s macro-regions. Changes in the period 1970-2016 (when multipolar world has replaced the bipolar one) are examined. Using different methodical approaches, the study aims to clarify which global process are rather divergent/convergent and how these processes look like in different world’s macro-regions. For several reasons, especially in the pursuit of economic growth and the fulfillment of geopolitical interests, today several states and macro-regions are trying not only to gain regional dominance, but also to gain the position of a global world player. Changing character of global trends are discussed, too.
Klíčová slova: global processes, divergence and convergence, differences throughout the world, world’s macro-regions
2019
Exogenous Cultural Change in the Background of the Generational Change: The Case from Papua New Guinea / Článek v periodiku / Slovenský národopis / Martin Soukup, Jan D. Bláha / 2 / 2019 / 216–230
Abstrakt: An analysis of cultural change and generation gaps in the local community of the Nungon ethnic group in the state of Papua New Guinea will be the subject of the study. This ethnic group came into contact with Europeans for the first time in the mid-1930s. The pace of cultural changes within the community has been gradually increasing. For example, the local animistic cult has been replaced with Christianity, school attendance has been introduced in the villages of Nungon, travel opportunities have become more accessible, and as the mobile signal has recently been introduced, Nungon residents can now connect to the internet and access information about the globalised world. Those who remember the colonial period still live in the community and many of them are still illiterate, with only limited knowledge of Pidgin English, the lingua franca of Papua New Guinea. On the other hand, the youngest generation can study in cities or experiment with social media and share information there. The aim of the paper is not only to show intergenerational differences, but also to document the local history and its ties to particular generations and show the role the generational memory played in illiterate societies with unwritten history. The only existing written and photographic documents were created by colonial officers. The study will show the transformation of the Nungon community from the time of photographs kept in boxes to the youngest generation, which keeps photographs in mobile phones and shares them on social media.
Klíčová slova: generation gap, Papua New Guinea, cultural change, colonialism, christianity, education, Chinese influence
RIV: DOI: https://doi.org/10.2478/se-2019-0012
Comparative Analysis of the Quality of Visuals in Geography Textbooks for ISCED 1 and ISCED 2 Levels of Education / Článek v periodiku / (RIGEO) Review of International Geographical Education Online / Petr Trahorsch, Jan D. Bláha, Vlastimil Chytrý / 2 / 2019 / 264-283
Abstrakt: The aim of the article is to assess the quality of visualisation of geomorphology, hydrology and agriculture of Czechia through maps, schemes and photographs in geography textbooks for ISCED 1 and ISCED 2 levels of education. A total of 15 geography textbooks were selected and a total of 90 visuals from these textbooks were analysed. The scaling method according to defined criteria relating to the concept of usability was applied. The data obtained through scaling was subsequently statistically analysed. The outcomes of the statistical analysis show that the quality of visualisation in textbooks for the older cohort is higher than in textbooks for younger students. The quality of the assessed visuals is linked especially to the tradition of publishing houses, as visuals in textbooks published by publishers with relatively long tradition are of a higher quality than those by publishers with shorter tradition and therefore less experience with publishing textbooks. Differences in the quality between individual types of visuals or themes are not statistically significant.
Klíčová slova: visual, geography textbook, quantitative content analysis, textbook analysis, geography education
RIV: DOI: 10.33403/rigeo.509255
PNG Made: proměny stravování na Papui-Nové Guineji / Článek v periodiku / Národopisná revue / Martin Soukup, Jan D. Bláha / 3 / 2019 / 201–212
Abstrakt: Předmětem studie je teoreticko-empirická analýza jídla jako kulturního fenoménu na globální, makroregionální a lokální úrovni. Studie se člení na tři pomyslné části. V první části autoři sledují první a druhou úroveň měřítkové hierarchizace a popisují regionalizaci základních potravin. Ve druhé části se autoři zaměřují na základní potraviny na Papui-Nové Guineji (PNG) a způsoby jejich zpracování a dále na dopady kolonialismu a globalizace na proměny tradičního stravování obyvatel tohoto státu. Pozornost je zaměřena především na suchary, instantní nudle, rýži, čaj a kávu. Poslední část se zaměřuje na lokální úroveň a na konkrétním příkladu etnické skupiny Nungon demonstruje, jak dochází k průniku průmyslových potravin do jídelníčku vesničanů. Tato část je založena na terénním výzkumu, který tam autoři uskutečnili. Zvláštní pozornost je také věnována rytmu a způsobu stravování, výběru a zpracování potravin, pro zvláštní příležitosti či tabuizaci některých potravin. V závěru studie se autoři zaměřují na značku PNG Made, která se začala prosazovat na průmyslových potravinách a nápojích, které nejsou importované, ale vyráběné místně.
Klíčová slova: stravování, koloniální vlivy, postkoloniální období, Papua-Nová Guinea (PNG), základní potraviny, PNG Made
Visual representation of the curriculum in geography textbooks: quantification of visuals in educational medium analysis / Článek v periodiku / IARTEM E-Journal / Petr Trahorsch, Jan D. Bláha / 2 / 2019 / 1–20
Abstrakt: One of the most important components of the textbook are visuals which might facilitate the learning process. In some cases, however, due to their inconvenient structure misconceptions might arise. The aim of this study is to analyse and evaluate how convenient the structure of visuals represented in the curriculum in Czech geography textbooks is. For this purpose, we have used an expert evaluation of visuals in 16 textbooks by the quantitative content analysis method; visuals were categorised into groups based on four analysis criteria: type of visual, headline, thematic focus and colour; we were also interested in the space assigned to visuals in the textbook. The results of the analysis show that the key feature in geography textbooks are photographs; whose educational value is far less in comparison to other kinds of visuals. The amount of visuals without any heading is rather alarming. In contrast, there is a high proportion of coloured visuals which might have a positive effect on the learning outcome.
Klíčová slova: Visual, Textbook analyses, Visual component of the textbook ;, Visual research, Geography textbook
RIV: https://doi.org/10.21344/iartem.v11i2.587
2018
The research-analytic part of preparation of a cartographic work: a case study of an analysis of historical atlases as the basis for creating the Czech Historical Atlas / Článek v periodiku / AUC Geographica / Jan D. Bláha, Jitka Močičková / 1 / 2018 / 58–69
Abstrakt: A new large historical atlas on the Czech and Czechoslovak history of the 20th century is currently being prepared under the project of the Czech Historical Atlas. In this article, the authors introduce the basic research-analytic part of preparation of this cartographic work. It is based on the extensive research and subsequent analysis of the already published and similarly focused Czech (Czechoslovak) and foreign historical atlases, which gave the team sources of inspiration for processing the concept of the new atlas. The choice, the subsequent description and the analysis were achieved by the application of predetermined criteria. The result is a large database of selected historical atlases produced in the whole world after 1950, which contains more than 400 items. In addition to the standard bibliographic description, it contains a series of further characteristics (methods of thematic cartography, applied scale series, etc.) and references to the excerpts. The authors have decided to make the database freely available on a web portal, because they assume that it can be broadly used for research leading to development in the area of atlas cartography.
Klíčová slova: historical atlas; analysis of atlases; conception of atlas; Czech Historical Atlas
Analýza výzkumů vizuálií v učebnicích na příkladu učebnic s geografickým obsahem / Článek v periodiku / Pedagogická orientace / Petr Trahorsch, Jan D. Bláha, Tomáš Janko / 1 / 2018 / 111–134
Abstrakt: Článek je přehledovou studií, jejímž cílem je vymezit a kriticky zhodnotit metodologické přístupy výzkumů vizuálií v učebnicích s geografickým obsahem. Dalším cílem této studie je shrnout hlavní závěry vědeckých prací a naznačit perspektivy budoucího výzkumu. V rámci odborných prací je zřetelná terminologická nejednotnost označení pro netextovou – ilustrační složku učebnic. Celkem bylo analyzováno 92 studií bez časové a územní specifikace v českém a anglickém jazyce, které byly vyhledány v multioborových časopiseckých fulltextových databázích (konkrétně EBSCO, WoS, SCOPUS, ERIC, ProQuest a Geobibline) pomocí kombinace českých klíčových slov a jejich anglických ekvivalentů. Samotná analýza výzkumů ukázala, že ve výzkumech převládá expertní hodnocení využívající převážně kvantitativně orientované metody, mezi něž patří především kvantitativní obsahová analýza vizuálií; v rámci kvantitativně orientovaného uživatelského hodnocení má klíčový význam metoda dotazníku a didaktického testu. Dále bylo zjištěno nerovnoměrné zastoupení výzkumů vizuálií napříč stupni škol; opomíjenou oblastí výzkumu jsou učebnice pro věkové období ISCED 1. V rámci učebnic geografie mají klíčové zastoupení fotografie; ačkoliv mapy jsou jedněmi z typických geografických vizuálií, jejich podíl na celkovém počtu vizuálií v učebnicích je podle výsledků analyzovaných výzkumů relativně nízký.
Klíčová slova: vizuálie, učebnice zeměpisu, učebnice vlastivědy, učebnice s geografickým obsahem, přehledová studie
Concepts And Delimitation Of The Worldʼs Macro-Regions / Článek v periodiku / Miscellanea Geographica – Regional Studies on Development / Jiří Anděl, Ivan Bičík, Jan D. Bláha / 1 / 2018 / 16–21
Abstrakt: The authors focus on the current differentiation of the world and on its cognitive, application and educational frameworks and importance for the present. Macro-regional differentiation of the world has resulted from geographic concepts and it is a foundation for understanding the global development of society. This article evaluates the specific concepts and factors that form concepts of world macro-regions prepared by famous authors. It also presents a methodological approach for macro-regional forming of the world. After a theoretical and methodological introduction there is a discussion of the differentiation of the world entitled “Macro-regional differentiation of the world – formation and application.ˮ The authors also present their conception of world differentiation and evaluation of the creation macro-regions and their positive and negative influence of the macro-regional differentiation of the world.
Klíčová slova: regional geography; geography of the world; differentiation of the world; global macro-regions; concepts and factors of regionalization
Vizuálie v geografickém vzdělávání: přehledová studie / Článek v periodiku / Scientia in educatione / Tomáš Janko, Petr Knecht, Silvie R. Kučerová, Jan D. Bláha / 2 / 2018 / 1–18
Abstrakt: Příspěvek objasňuje, jak mohou být poznatky o učení se z obrazového materiálu využity s ohledem na požadavek zlepšování kvality výukových materiálů v geografickém vzdělávání. Cílem narativní přehledové studie je zjistit: a) jak je možné učení se ze zpracování vizuálních geografických informací teoreticky ukotvit, b) jak je možné operacionalizovat geografické vizuálie pro potřeby zkoumání školní výuky zeměpisu/geografie a pro potřeby tvorby učebnic a atlasů, c) zda je možné na základě zmapování dosavadního stavu poznání identifikovat oborově specifická doporučení umožňující srozumitelnou a žákům blízkou statickou vizualizaci geografických jevů. Metodický přístup vychází z rešerše odborné literatury spadající do oblasti kognitivní psychologie a pedagogických věd. Výzkumná zjištění se následně snažíme rozpracovat pro potřeby geografického vzdělávání. V poslední části studie se zamýšlíme, jak mohou být získané poznatky využity ke zlepšování kvality vizuálních prostředků v geografickém vzdělávání.
Klíčová slova: geografické vzdělávání, didaktika geografie, vizuálie, vizualizace, vizuální prostředky
Macro-regional differentiation of the world: Authors’ concept and its application / Článek v periodiku / Miscellanea Geographica – Regional Studies on Development / Jiří Anděl, Ivan Bičík, Jan D. Bláha / 3 / 2018 / 1–6
Abstrakt: This article is a continuation of the same authors’ study entitled ‘Concepts And Delimitation Of The World’s Macro-Regions’ prepared for the 1/2018 of this journal (Anděl et al. 2018). The main aim of the first part was an evaluation of the concepts and factors which have been used as a basis for the delimitation of the different macro-regions of the world. In this second part, the authors propose their own macro-regionalisation of the world – this is a combination of four concepts, with relatively different contents: those of De Blij and Muller (1997), Cole (1996), Huntington (1996) and Hampl (2009). This macro-regionalisation arises from sociocultural affiliation, economic interrelationships and territorial continuity. Along with the concept of the macro-regional differentiation of the world itself, we focus on evaluating the importance of the shaping of macro-regions, as well as assessing the positive and negative features of individual concepts and their influence on the macro-regional differentiation of the world.
Klíčová slova: regional geography, geography of the world, differentiation of the world, global macro-regions, concepts and factors of regionalization
Visual spatial representation of social and cultural phenomena and its effect on local education: The case of Papua New Guinea / Článek v periodiku / Český lid – The Czech Ethnological Journal / Martin Soukup, Jan D. Bláha / 3 / 2018 / 325–340
Abstrakt: This study uses participatory research in spatial anthropology. The aim of the study is to demonstrate the possibilities in using maps in ethnology and anthropology, and to introduce the potential of the interdisciplinary cooperation of cartographers and geographers with ethnologists and anthropologists. In addition, the authors try to demonstrate the influence of maps and visual information on the life of a local community and local education using examples. In their study, the authors show the results of the field research which they carried out together on the Nungon community in Papua New Guinea. The authors show that sharing the results of the research with the participants may generate other research questions and bring new research topics in spatial anthropology.
Klíčová slova: spatial anthropology, mental maps, visuality, Papua New Guinea
Vizuálie a jejich vliv na vnímání světa kolem nás / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Jan D. Bláha / 2 / 2018 / 4-7 + příloha
Abstrakt: Vizuální informace hraje v našich životech zcela zásadní roli. Reprezentace této informace jsou součástí naší kultury a právě kultura kromě biologického základu promlouvá do toho, jak se chováme, jak jednáme, jak se učíme, a také jak vnímáme. Geografie je pak jedním z oborů, které si nedokážeme bez přítomnosti vizuálií (schémat, grafů, fotografií či map) vůbec představit. Cílem článku je ukázat jejich význam nejen v geografii a jejich vliv na vnímání světa kolem nás. Záleží jen na nás, jak smysluplně tuto formu informace dokážeme využít.
Klíčová slova: vizuální informace, vizuálie, kultura, vizuální percepce, vizuální geografická informace
2017
Střed Česka. Ale který? / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Jan D. Bláha, Martin Dolejš / 3 / 2017 / s. 16–17 + mapa
Abstrakt: Článek představuje stále atraktivní problematiku hledání středů území na příkladu Česka. Každou metodou i od každého přírodního a sociálního jevu lze odvodit odlišný střed území. Navíc existuje řada faktorů, které je třeba při určování středu území vzít v potaz (mj. přesnost metody, určení hranic území nebo proměnlivost hranic). Autoři v souhrnné mapě zobrazují vybrané středy Česka a prezentují způsob jejich určení.
Klíčová slova: střed Česka, stanovení středu území, těžiště území, GIS, populační střed Česka, síťová analýza, digitální model terénu
Geografická dimenze a využití Postcrossingu ve výuce na středních školách / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Petr Trahorsch, Jan D. Bláha / 4 / 2017 / s. 12–13
Abstrakt: Postcrossing je projekt, který spojuje moderní informační technologie s klasickou poštovní službou. Uživatelům umožňuje vyměňovat pohlednice z celého světa. Článek se v první části zabývá prostorovou diferenciací tohoto projektu. Na základě vytvořených map jsou zde interpretovány hlavní faktory, které ovlivňují počet uživatelů Postcrossingu i jejich aktivitu. Druhá část článku je zaměřena na využití této hry na středních školách a na práci s vizuálním materiálem (pohlednicemi)
Klíčová slova: Postcrossing, geografické vzdělávání, pohlednice, vizuálie
Koloniální minulost etnické skupiny Nungon a její dopad na prostorové chování lidí / Článek v periodiku / Historická sociologie: časopis pro historické sociální vědy / Martin Soukup, Jan D. Bláha / 1 / 2017 / s. 55–72
Abstrakt: Předmětem studie je vliv vybraných historických událostí na prostorové chování lidí v komunitě etnické skupiny Nungon (provincie Morobe, Papua-Nová Guinea). Na základě rozboru archivních dokumentů a poznatků z terénního výzkumu, při němž se zjišťovaly genealogické vztahy a provádělo primární mapování prostoru, autoři tvrdí, že dvě historické události, konkrétně přestěhování jedné z vesnic na nové místo a náboženský konflikt, dosud silně vstupují do života zkoumané komunity a jejich vliv lze číst v geografickém prostoru. Cílem studie je demonstrovat inovativní metodologický postup, jenž umožňuje zkoumat, jak se do prostoru promítají sociální vztahy a historické události.
Klíčová slova: historie, geografický prostor, genealogie, etnohistorie, Papua-Nová Guinea
Jsme to, co jíme aneb národní kuchyně jako součást kultury / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Martin Soukup, Jan D. Bláha / 5 / 2017 / s. 2–4
Abstrakt: Předmětem studie je kulturně-geografický pohled na problematiku národních kuchyní a regionalizace světa z hlediska základních potravin, a to s ohledem na hlavní subsistenční strategie, tedy na lov a sběr, pastevectví a pěstitelství. Zvláštní pozornost je věnována vývoji evropského stravování od starověkého Říma do současnosti s důrazem na formování koncepce tzv. národních jídel. Jestliže dříve byly evropské národní kuchyně ovlivňovány především dostupností potravin a kulturními zvyky, dnes jsou v nich daleko více patrné globalizační trendy.
Klíčová slova: národní kuchyně, kulturní areál, subsistenční strategie, národní jídlo
Household labelling for flash flood emergency management (Chrastava town, Northern Czechia) / Článek v periodiku / Journal of Maps / Monika Stehlíková, Pavel Raška, Jan D. Bláha / 2 / 2017 / s. 747–754
Abstrakt: Flash floods are natural hazards that may last only a few hours, but their sudden onset often results in severe impacts on society and the environment. Therefore, efforts to reduce flash flood-related losses have primarily focused on the compilation of emergency operation plans (EOPs). Conversely, there have been only a few attempts to provide cartographic representations of EOPs in order to show the spatial context of crisis operations. In the present map and its commentary, we describe a pilot study of flash flood household labelling for use in emergency operations carried out in Chrastava town, Northern Czechia. Analyses of existing geographical databases, together with detailed field surveys, have been performed to map relevant characteristics of 1110 buildings in terms of their location, function, number of residents and degree of flood hazard, as well as the presence of floodprotection measures. The map sheet is composed of the main map (overview of flood extent and impacts) and three supplementary maps (technical and social vulnerability of buildings), and the map key is designed to facilitate strategic planning and directing of emergency operations in the study area.
Klíčová slova: Flood, labelling, household, emergency management, Czechia
2016
Jižní oceán v mentálních mapách žáků / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Jan D. Bláha, Petr Meyer / 3 / 2016 / s. 14–16
Abstrakt: Čas od času dochází ke změnám v uspořádání států či jiných územních celků. Je pak úkolem učitele zeměpisu tyto změny s dostatečnou flexibilitou reflektovat a zahrnout do výuky. Vhodné je rovněž tyto poznatky u žáků ověřovat. To lze učinit buď pouze po seznámení se s novou informací a po jejím upevnění během výuky, nebo ověřit také dosavadní znalosti (prekoncepty) ve fázi evokace, tj. před upevněním nové informace. Porovnání žákovských výkonů v jednotlivých fázích osvojování znalosti pak umožňuje učiteli jednak sledovat, jak se žák zajímá o aktuální dění ve světě, jednak ověřit, jak žák informaci z výuky začlenil do své kognitivní mapy světa. Příspěvek nabízí kartografický pohled na vymezení Jižního oceánu v mentálních mapách žáků základní a střední školy a představuje způsob zachycení geografické vizuální informace v mapě.
Klíčová slova: mentální mapa, Jižní oceán, evaluace výuky, regionální geografie, GIS
Mentální mapy žáků: lokální identita a hodnocení místního regionu / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Jan D. Bláha, Jan Jaroš / 1 / 2016 / s. 8-9; s. 1-4
Abstrakt: Využití mentálních map v geografickém vzdělávání již bylo na stránkách Geografických rozhledů prezentováno několikrát. Cílem tohoto článku je nicméně představit mentální mapy jako univerzální nástroj využitelný při výuce místního regionu, při hodnocení území a pro znázornění regionální identity žáků. Výhodou mentálních map je kromě jejich snadné aplikovatelnosti také rozvoj široké škály dovedností a propojení s celou řadou forem a metod výuky. Autoři přinášejí několik vlastních návrhů aplikací do výuky.
Klíčová slova: lokální identita, preference žáků, hodnocení území, mentální mapa, místní region, GIS
Kulturní symboly na bankovkách Papuy-Nové Guineje jako doklad kulturních změn / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Jan D. Bláha, Martin Soukup / 2 / 2016 / s. 24–25; s. 1–3
Abstrakt: Podobně jako poštovní známky se i bankovky mohou stát cenným zdrojem informací o jednotlivých zemích světa a jejich symbolech. Na bankovkách státu Papua-Nová Guinea můžeme pozorovat vedle rozmanitosti kulturních symbolů jednotlivých papuánských kultur rozsáhlou kulturní změnu, která je důsledkem koloniální minulosti a současných globalizačních procesů. Článek usiluje mj. o prostorovou analýzu kulturních artefaktů podle jednotlivých provincií Papuy-Nové Guineje.
Klíčová slova: bankovky, kulturní artefakt, kulturní rozmanitost, kulturní změna, Papua-Nová Guinea
How Central Europe is Perceived and Delimited / Článek v periodiku / Mitteilungen der Österreichischen Geographischen Gesellschaft / Jan D. Bláha, Aleš Nováček / 158 / 2016 / s. 193–214
Abstrakt: Der Artikel handelt von der Wahrnehmung und Umgrenzung Mitteleuropas. Sein erster Teil diskutiert grundlegende Konzepte und Konzeptionen von Mitteleuropa, die dafür von Bedeutung sind. Sodann wird den unterschiedlichen Wahrnehmungen Mitteleuropas durch die einzelnen Nationen und deren Gründen nachgegangen. Der dann folgende empirische Teil der Untersuchung stellt das theoretische Wissen den Ergebnissen einer Untersuchung gegenüber. Diese Untersuchung wurde in Form einer Umfrage durchgeführt, die ausgewählte Personen Mental Maps zeichnen ließ. Die Befragten waren Mittelschüler höherer Klassen und Universitätsstudenten im ersten Jahr aus acht mitteleuropäischen Ländern. Sie hatten die Aufgabe, die Grenzen ihrer subjektiven Raumkonzeption von Mitteleuropa auf einer Karte von Europa einzuzeichnen. Insgesamt wurden 490 Mental Maps abgegeben, analysiert und per GIS kartographisch editiert. Der abschließende Teil vergleicht und interpretiert die Ergebnisse und diskutiert die Frage, wie und warum die Ergebnisse nach Ländern unterschiedlich ausfallen und in welchem Ausmaß sie Hypothesen über ‚nationale‘ Wahrnehmungen von Mitteleuropa entsprechen.
Klíčová slova: Mitteleuropa, Raumwahrnehmung, Mental Maps, Raumbegriffe, GIS Analyse
2015
Transformations of spatial relationships within elementary education provision: A case study of changes in two Czech rural areas since the second half of the 20th century / Článek v periodiku / Moravian Geographical Reports / Silvie R. Kučerová, Jan D. Bláha, Zdeněk Kučera / 1 / 2015 / s. 34–44
Abstrakt: Transformations in the spatial organization of elementary education in Czechia over the last 50 years are examined in this article, via case studies of two rural regions (Turnov district and Zábřeh district). The aim of the study is to investigate the impact of general development trends in elementary schools in territorial detail. Changes in the spatial distribution of schools, the size of school catchment areas, and the main education-related commuter flows are analyzed and visualized in cartographic form, in the context of educational policy and management.
Klíčová slova: elementary education; educational policy; school patterns; catchment areas; rural areas; Turnov district; Zábřeh district; Czechia
Možnosti měření obslužnosti základními školami na příkladu okresu Přerov / Článek v periodiku / Informace ČGS / Silvie R Kučerová, Jan D. Bláha, Lenka Podmolíková / 1 / 2015 / s. 1–15
Abstrakt: Cílem článku je prezentovat a zhodnotit několik metodických postupů, jak lze v území posuzovat obslužnost základními školami, včetně jejího kartografického vyjádření. Jako modelové území byl zvolen okres Přerov, v němž do současnosti přetrvává poměrně hustá síť základních škol, jak úplných devítiletých, tak zvláště neúplných venkovských škol. V článku je analyzována územní působnost a kapacita tamních škol s ohledem na jejich potenciál do budoucna. Je diskutováno a identifikováno několik hierarchických stupňů školských center.
Klíčová slova: obslužnost školami, síť základních škol, spádové území, okres Přerov, Česko
Zimní olympijské hry a jejich geografická dimenze / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Jiří Anděl, Jan D. Bláha / 4 / 2015 / s. 30–32
Abstrakt: Zimní olympijské hry a jejich geografická dimenze. Článek přibližuje současnost a historický vývoj zimních olympijských her (ZOH) a snaží se nastínit geografické aspekty jejich konání. Pro snazší aplikaci problematiky do výuky je text doplněn o grafy a přehledné mapy, jež dokumentují úspěšnost jednotlivých zemí a naznačují souvislosti s geografickými specifiky jednotlivých států a jejich obyvateli.
Klíčová slova: zimní olympijské hry, geografické aspekty, hodnocení úspěšnosti zemí
Malé venkovské školy na trhu se základním vzděláváním: Jejich působnost a marketing na příkladu Turnovska / Článek v periodiku / Sociologický časopis / Silvie R. Kučerová, Jan D. Bláha, Zuzana Pavlasová / 4 / 2015 / 607–636
Abstrakt: Článek se zabývá vybranými otázkami poskytování a dostupnosti základního vzdělávání ve venkovských neexponovaných oblastech. Problematiku nahlíží z pozice, že i veřejné školství je řadou okolností nuceno řídit se podle některých principů volného trhu (např. boje o zákazníka), ačkoli jeho jednání je v tomto směru zároveň značně omezené. Cílem článku je analyzovat trh se základním vzděláváním v modelovém regionu obvodu s rozšířenou působností Turnov s ohledem na charakter dojížďkových areálů zejména venkovských škol a jejich chování na lokálním trhu. V obecné části článek diskutuje úskalí marketizace školství a omezení školské instituce v tržním prostředí. Následně zaměřuje pozornost na zvolený modelový region a představuje metodiku výzkumu. V první fázi výzkumu je analyzováno prostorové rozmístění škol ve sledovaném regionu a jejich územní působnost prostřednictvím dojížďkových areálů. Ty jsou vymezeny a kartograficky vizualizovány s pomocí statistických údajů a výpovědí místních aktrérů. Na základě odlišných znaků svých spádových území a různé pozice vůči centru regionu jsou ve druhé fázi zvoleny čtyři obce s malou venkovskou školou. V nich jsou provedeny hloubkové rozhovory s řediteli škol, zřizovateli a vybranými rodiči za účelem vyšetření strategií, jimiž mohou školy posilovat svoji pozici na trhu.
Klíčová slova: základní školství, venkov, marketizace, spádové území, Česko, Turnovsko
Diskuse o kartografické produkci pro školy I / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Jan D. Bláha, Jan Kopp, Jan Ptáček, Eva Semotanová / 1 / 2015 / s. 20–21
Abstrakt: Příspěvek seznamuje čtenáře s dosavadními výsledky dlouhodobé diskuze věnované školní kartografické produkci v Česku, jejímiž tématy jsou především školní atlasy, nástěnné mapy a moderní kartografické pomůcky ve výuce. Do diskuze se zapojilo několik odborníků, kteří v ní nabídli svůj pohled na problém, dále pak učitelé zeměpisu základních a středních škol. V první části článku je prostor věnován odborníkům v rámci kartografické produkce pro školy, v druhé pak učitelům.
Klíčová slova: školní kartografická produkce, diskuze, Česko
Diskuse o kartografické produkci pro školy II / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Jan D. Bláha, Jan Ptáček / 2 / 2015 / s. 20–21
Abstrakt: Článek seznamuje čtenáře s dosavadními výsledky dlouhodobé diskuse věnované školní kartografické produkci v Česku, jejímiž tématy jsou především školní atlasy, nástěnné mapy a moderní kartografické pomůcky ve výuce. Do diskuse se zapojilo několik odborníků, kteří v ní nabídli svůj pohled na problém, dále pak učitelé zeměpisu základních a středních škol. V první části byl prostor věnován odborníkům v rámci kartografické produkce pro školy, v druhé části pak učitelům.
Klíčová slova: školní kartografická produkce, diskuse, Česko, učitelé zeměpisu
18. ročník Zeměpisné olympiády s novými pravidly / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Silvie R. Kučerová, Jan D. Bláha / 2 / 2015 / s. 19
Abstrakt: Článek představuje hlavní změny v organizačním řádu soutěže Zeměpisná olympiáda v nově vyhlášeném 18. ročníku 2015/2016. Na webové stránce Geografických rozhledů je ve složce Materiály uložen související námět pro školní kolo soutěže.
Klíčová slova: zeměpisná olympiáda, mezinárodní geografické soutěže, organizační řád, postupový klíč
2014
Olympijské hry: geopolitické souvislosti / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Jiří Anděl, Jan D. Bláha / 3 / 2014 / s. 28-30
Abstrakt: Na olympijské hry se většinou pohlíží jako na symbol, jenž posiluje světový mír a proklamativně i globální spolupráci mezi národy. Takovou představu moderním hrám vtiskl zakladatel jejich tradice baron Pierre de Coubertin. Stejně významná a mnohdy i primární je funkce geopolitická.
Klíčová slova: letní olympijské hry, geopolitika, diferenciace světa, hodnocení zemí světa
Vybraná atlasová kartografická produkce v Německu a její využitelnost při výuce / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Jan D. Bláha / 3 / 2014 / s. 10-11
Abstrakt: Článek podává přehled vybraných německých kartografických produktů a posuzuje jejich kvalitu ve srovnání s českými ekvivalenty. Autor se též zamýšlí nad dostupností a využitelností kartografických děl ve výuce.
Klíčová slova: kartografická produkce, online produkty, Německo, školní atlasy
Tvorba náčrtů a plánků ve výuce geografie / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Jan D. Bláha, Jan Hátle / 4 / 2014 / s. 15-17
Abstrakt: Cílem článku je poskytnout metodickou podporu pro tvorbu jednoduchých grafických výstupů, a to náčrtu pochodové osy, panoramatického náčrtu a plánku území během terénní výuky geografie. Součástí článku jsou i příklady všech uvedených grafických výstupů.
Klíčová slova: terénní výuka geografie, náčrt pochodové osy, panoramatický náčrt, plánek území
Colour Contrast in Cartographic Works Using the Principles of Johannes Itten / Článek v periodiku / The Cartographic Journal / Jan D. Bláha, Zbyněk Štěrba / 3 / 2014 / pp. 203–213
Abstrakt: Colour is considered a key means of expression for use in cartographic works. This is because colours and the relations among them influence not only the aesthetic impression a map creates but also its overall utility. In addition to Newton’s spectral colour theory, today theories with origins in artistic technique are gaining ground in cartography. This article introduces J. Itten’s colour theory (first published in 1961 in The Art of Colour [Kunst der Farbe]) with special attention given to his concept of seven colour contrasts. The article also discusses the suitability and unsuitability of their application in practical cartography, and it contributes original examples employing thematic maps, a discipline with broad possibilities for the application of these inventive methods by today’s mapmakers.
Klíčová slova: colour in cartography, colour contrast, colour theory, Johannes Itten, thematic maps
Geneze kulturní diverzity a kulturní unifikace mapových stylů / Článek v periodiku / Culturologia, The Journal of Culture / Jan D. Bláha / 2 / 2014 / s. 57–60
Abstrakt: Předmětem studie je mapa jako jeden z vizuálních modelů (nejen) reality, která jako taková promlouvá svým obsahem a jazykem. Nahlížíme-li na mapu jako na obraz, je mapa nejen výsledkem více či méně objektivního záznamu prostoru, nýbrž i projevem jedince, resp. kultury, z níž příslušný jedinec pochází. Studie vychází z výzkumu, v rámci něhož byly studovány mentální mapy jedinců vybraných kultur (Česko, západní Evropa, Nová Guinea). Tento výzkum mimo jiné prokázal postupnou kulturní unifikaci mapových stylů a z jeho závěrů je také patrný rozpor kulturní originality a mezinárodních kartografických konvencí, ačkoliv tento fakt neubral, jak se zdá, užitné hodnotě map.
Klíčová slova: kulturní diverzita, kulturní unifikace, mapový styl, mentální mapa, mezikulturní výzkum
Sociokulturní jev „kula“ v Melanésii / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Martin Soukup, Jan D. Bláha / 2 / 2014 / s. 26-27
Abstrakt: Příspěvek čtenářům přibližuje obřadné směňování nazývané kula v Melanésii, u něhož se nabízí hned několik interpretací, a to jako systému sociální komunikace, systému soupeření o prestiž a systému recirkulace materiálních zdrojů. Představeny jsou zejména dva odlišné pohledy na kula: pohled Bronislawa Malinowského a Rea Fortuneho.
Klíčová slova: Melanésie, kulturní geografie, kula, Bronislaw Malinowski, Reo Fortune
Vliv používání Křovákova zobrazení v GIS na české uživatele / Článek v periodiku / ArcRevue / Jan D. Bláha / 4 / 2014 / s. 10–12
Abstrakt: Na počátku 20. let minulého století ing. Josef Křovák vytvořil jako předseda triangulační kanceláře zobrazení, které mělo při převodu obrazu zemského povrchu tehdejšího Československa do roviny co nejméně zkreslovat úhly a vzdálenosti. Od roku 1933 bylo toto zobrazení používáno jako definitivní a stalo se základem pro souřadnicový systém S-JTSK používaný ve státním resortu. Ačkoliv se území našeho státu od té doby mnohokrát změnilo, Křovákovo zobrazení je dodnes stálicí v rámci zobrazování území České republiky. Vzhledem k tomu, že je základní digitální vektorová geografická databáze České republiky (ArcČR) realizována právě v Křovákově zobrazení, naučili se čeští uživatelé GIS toto zobrazení používat prakticky pro všechny své mapové produkty. Bohužel skoro nikdo neřešil vhodnost či nevhodnost tohoto zobrazení pro mapy menších měřítek, které se používají například v geografii. Autor příspěvku poukazuje na to, jak může používání Křovákova zobrazení v mapách menších měřítek díky tomu, že není orientované na sever, negativně ovlivnit mentální mapu českých uživatelů mapových produktů. Dokládá to i výsledky šetření mezi uživateli. Zároveň upozorňuje na neopodstatněnost používání tohoto zobrazení v mapách malých měřítek, kde je požadavek na délkové zkreslení v řádu maximálně desítek centimetrů irelevantní. Konečně navrhuje možnosti řešení za použití osvědčených kartografických zobrazení nabízených v produktu ArcGIS.
Klíčová slova: Křovákovo zobrazení, GIS, žáci, kognitivní mapa
Rozumíme mapám? Pojetí kartografie skotského kartografa J. S. Keatese a jeho využitelnost v kartografické tvorbě / Článek v periodiku / Kartografické listy / Jan D. Bláha / 2 / 2014 / s. 72–80
Abstrakt: Článek se snaží odpovědět na otázku, zda současný trend označovat mapu především za nosič (prostorové) informace neredukuje samotnou mapu a její funkce. Vychází přitom z pojetí kartografie, v československém prostředí poměrně méně známého, skotského kartografa Johna Stanleyho Keatese (1925–1999). Ten své pojetí kartografie představil zejména ve své stěžejní publikaci Understanding Maps. Keates v zásadě nejde do rozporu s teorií informace, zároveň však uvádí, že tato teorie k popisu mapy a jejích funkcí prostě nestačí. Na mapu jako na artefakt lidské činnosti lze podle něj nahlížet hned v rámci několika módů. Jako na vizuální informaci, symbolickou reprezentaci, prostředek komunikace, umělecké dílo a produkt lidské dovednosti. Většina těchto módů sice využívá obdobných konstruktů, kde na jedné straně stojí kartograf či tvůrce mapy, mapa je určitým prostředníkem a uživatel mapy stojí na druhé straně. Tyto módy se však liší ve své základní filozofii. Střídají se tu vizualita, sémiotika, lingvistika, estetika a technologie. J. S. Keates při snaze shrnout svůj celoživotní výzkum kartografické tvorby dospěl k závěru, že se nikdy primárně nevěnoval komunikaci, ale především reprezentaci daných objektů a jevů. Produkt podle něj musí být totiž nejen informačně efektivní, nýbrž i esteticky atraktivní.
Klíčová slova: koncepce kartografie, John Stanley Keates, kartografická informace, teorie kartografické komunikace, umění a kartografie, kultura, společnost
2013
Tvorba map ve věku geoinformačních systémů (3. část): Vyjadřovací prostředky mapy / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Jan D. Bláha / 3 / 2013 / s. 10–11
Abstrakt: Článek popisuje výhody a nevýhody tvorby map v GIS, a to na příkladu vyjadřovacích prostředků mapy. Čtenářům je poskytnut návod, jak zvolit správné vyjadřovací prostředky, resp. správnou metodu tematické kartografie pro vyjádření kvantity × kvality a pro vyjádření absolutních × relativních hodnot jevu.
Klíčová slova: GIS, tvorba map, vyjadřovací prostředky mapy, kartogram, kartodiagram, kartografická sémiologie
Znázornění času a tvorba časové legendy v animovaných kartografických dílech / Článek v periodiku / Geografie (ISSN 1212-0014) / Lukáš Vít, Jan D. Bláha / 1 / 2013 / s. 40–58
Abstrakt: Článek analyzuje do hloubky možnosti grafické prezentace času v animovaných kartografických dílech. Po stručném úvodu, který se zabývá úlohou času a děje v rámci kartografické tvorby, jsou zmíněny způsoby, které se pro vyjádření času v kartografických animacích běžně používají, a je naznačena jejich slabina: tyto způsoby totiž zpravidla nereflektují časoprostorový průběh událostí, které kartografické dílo zachycuje. Článek proto ve své následující části navrhuje obecný postup, který lze doporučit při návrhu a tvorbě časových legend pro animované mapy tak, aby byl tento nedostatek odstraněn. Tento obecný postup je následně aplikován na modelovou skupinu kartografických děl, která znázorňují historické bitvy.
Klíčová slova: čas, kartografie, časová legenda, animovaná mapa, bitva
Hodnocení mentálních map v GIS / Článek v periodiku / Informace ČGS (ISSN 1213-1075) / Martina Kynčlová-Tihonová, Jan D. Bláha / 1 / 2013 / s. 1–15
Abstrakt: Článek se zabývá možnostmi hodnocení přesnosti mentálních map pomocí nástrojů geoinformačních systémů (GIS). Nejprve je nutné definovat, jaké mentální mapy a za jakých podmínek lze v GIS hodnotit. Následně je představeno několik různých metod hodnocení tvarové a polohové přesnosti mentálních map, které jsou založeny na metodách GIS. Při vytváření metod je kladen důraz na co nejvyšší univerzálnost a automatizaci postupu hodnocení. U každé navržené metody jsou diskutovány její výhody, nevýhody a možnosti použití. V závěru příspěvku je vedena diskuze o vhodnosti využití GIS v této problematice obecně.
Klíčová slova: mentální mapa, GIS, hodnocení přesnosti
Tvorba map ve věku geoinformačních systémů (4. část): Znakový klíč / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Jan D. Bláha / 4 / 2013 / s. 12–13
Abstrakt: Série článků seznamuje čtenáře především s tím, co dobrého a naopak problematického do kartografie přinesla tvorba digitálních map, v souvislosti s tím pak tvorba map v geoinformačních systémech (GIS). Vyjadřovací prostředky mapy, o nichž byla řeč v minulém díle, jsou základem jazyka mapy. Ten do mapy vstupuje prostřednictvím znakového klíče, během jehož tvorby autor mapy prokazuje schopnost kódování informací o objektech a jevech do jednotlivých parametrů kartografických znaků. Obzvláště v GIS je náročné při tvorbě znakového klíče zachovávat přijatelný kartografický styl.
Klíčová slova: GIS, tvorba map, znakový klíč, legenda
Mentální mapa Česka v podání českých žáků základních a středních škol / Článek v periodiku / Geografie (ISSN 1212-0014) / Jan D. Bláha, Tereza Pastuchová Nováková / 1 / 2013 / s. 59–76
Abstrakt: Článek představuje výzkum zaměřený na představy o prostorovém uspořádání a geografii Česka u českých žáků základních a středních škol. V článku jsou prezentovány výsledky tří základních částí výzkumu: obsahová analýza jednotlivých mentálních map žáků, analýza přesnosti umístění hlavního města Prahy na těchto mentálních mapách a analýza map preferencí žáků pro bydlení. Specifikem výzkumu je zaměření na kartografické znázornění výsledků. První část výzkumu využívá tzv. agregovaných mentálních map, v druhé části jsou pomocí GIS měřeny odchylky lokalizace Prahy v jednotlivých mentálních mapách od „správné“ polohy Prahy. Třetí část výzkumu využívá opět agregace mentálních map a pomocí znakového klíče map zobrazuje preferenční bilanci jednotlivých zakreslených míst.
Klíčová slova: mentální mapa, geografické vzdělávání, kartografické znázornění, preference bydlení, Česko
Tvorba map ve věku geoinformačních systémů (5. část): Popis v mapě / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Jan D. Bláha / 5 / 2013 / s. 12–13
Abstrakt: Série článků postupně seznamovala čtenáře především s tím, co dobrého a naopak problematického do kartografie přinesla tvorba digitálních map, v souvislosti s tím pak tvorba map v geoinformačních systémech (GIS). Autor se v těchto článcích věnoval nejprve matematickým základům mapy, dále kompozičním prvkům, vyjadřovacím prostředkům a znakovému klíči. Součástí finalizace mapového obsahu je také jeho popis. Při jeho realizaci lze mimo jiné využít i poznatky tzv. tvarové psychologie.
Klíčová slova: GIS, tvorba map, popis mapy
Mapa katolických poutních míst / Článek v periodiku / ArcRevue / Jan D. Bláha, Zdeněk Kučera, Silvie R. Kučerová / 2 / 2013 / s. 8–10
Abstrakt: Centrum pro výzkum v kulturní a historické geografii (Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta) se dlouhodobě věnuje otázkám různých forem identity, dědictví a náboženství. Reflektuje přitom jejich přesah do tematických oblastí regionální geografie, výzkumu proměn krajiny a osídlení, institucionalizace a rozvoje regionů a geografického vzdělávání. Jedním z výstupů projektu věnovaného poutním místům v Česku byla rovněž odborná mapa s doprovodným textem, nazvaná Katolická poutní místa v Česku na počátku 21. století podle konání poutě během kalendářního roku.
Klíčová slova: poutní místo, katolická církev, tvorba mapy, GIS
Přírodní a společenská rizika jako ústřední téma Zeměpisné olympiády 2014 / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / S. R. Kučerová, M. Šobr, H. Svobodová, J. D. Bláha / 2 / 2013 / s. 19
Abstrakt: Účastníci Zeměpisné olympiády (dále ZO) a jejich učitelé si pochopitelně přejí v soutěži uspět, a proto se chtějí na ZO připravit. Vždy se tak zajímají o témata, na něž se bude dané soutěžní kolo zaměřovat. Organizátoři se každoročně snaží v propozicích k vyhlášení ZO (pro letošní 16. ročník 2013/2014 ke stažení na http://www.zemepisnaolympiada.cz) témata blíže specifikovat.
Klíčová slova: zeměpisná olympiáda, přírodní rizika, společenská rizika
2012
Využití mentálních map uživatelů při hodnocení turistických map / Článek v periodiku / Geodetický a kartografický obzor (Praha, ISSN 0016-7096) / Kateřina Novotná, Jan D. Bláha / 4 / 2012 / s. 87–92+přílohy
Abstrakt: Cílem je představit aplikaci specifické metodiky hodnocení kartografických děl s využitím mentálních map uživatelů včetně samotných výsledků. Metodika byla testována na turistických mapách významných českých producentů kartografických děl s turistickou tematikou. Podkladem k hodnocení byly mentální mapy oslovených uživatelů, které vznikly na základě dotazníkového šetření (celkem 161 respondentů, 483 mentálních map), a to pro dvě území – Český Ráj a Krkonoše. Získaný materiál byl zpracován do podoby tzv. agregovaných mentálních map pro jednotlivé hodnocené turistické mapy a území. Na základě agregovaných mentálních map a s podporou multikriteriálního hodnocení byly následně stanoveny vlastní výsledky s konkrétními připomínkami a doporučeními k jednotlivým prvkům mapového obsahu.
Klíčová slova: hodnocení kartografických děl, turistické mapy, mentální mapy
19. konference českých a slovenských kartografů / Článek v periodiku / Informace ČGS / Jan D. Bláha / 1 / 2012 / s. 52–53
Abstrakt: Ve dnech 8.–9.9. 2011 se v Bratislavě uskutečnila již 19. kartografická konference pořádaná jednou za dva roky Kartografickou společností ČR a Kartografickou spoelčností SR střídavě v Česku a na Slovensku. Zpráva popisuje tuto akci a vybírá z příspěvků především ty zajímavé.
Klíčová slova: konference, kartografie, zpráva z akce
20. konference GIS ESRI v ČR - Praha 2011 / Článek v periodiku / Informace ČGS / Jan D. Bláha / 1 / 2012 / s. 53–54
Abstrakt: V Kongresové centru v Praze proběhla ve dnech 9.–10. 11. 2011 za účasti 850 registrovaných účastníků již po dvacáté konference uživatelů produktů firmy ESRI. Zpráva podává informaci z akce a vybírá především zajímavé příspěvky z konference.
Klíčová slova: konference, GIS, zpráva z akce
Tvorba map ve věku geoinformačních systémů (1. část): matematické základy mapy / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Jan D. Bláha / 1 / 2012 / s. 12–13+obálka
Abstrakt: Článek popisuje výhody a nevýhody tvorby map v GIS, a to na příkladu matematických základů mapy. Čtenářům je poskytnut návod, jak správně nastavit v GIS kartografické zobrazení pro území Česka.
Klíčová slova: GIS, matematické základy map, tvorba map, kartografické zobrazení
A Study of the User Friendliness of Temporal Legends in Animated Maps / Článek v periodiku / AUC Geographica / Lukáš Vít, Jan D. Bláha / 2 / 2012 / s. 53–61
Abstrakt: Among other topics related to the visual aspect of cartographic products, current research addresses the problem of user friendliness. The most significant research concerns those products that evolve most rapidly, a typical example being interactive dynamic maps. This group of cartographic works includes products that are relatively challenging for users with respect to their temporally fluid content and the possibility of interactive manipulation. The article begins with a basic discussion of user-friendliness in cartographic products; in this context it addresses the historical development of the notion of cartography as a science, as well as the evolution of the ways in which it has been defined and of its subjects of interest. It demonstrates that, aside from notions of cartography as a technical discipline, it is also of interest from a linguistic point of view for its role as a means of communication between cartographer and map user. Still greater emphasis is placed on the design aspects of cartographic production. Next the article describes a study on the user-friendliness of temporal legends, which are very common in animated maps. The goal of this study, which was conducted during the summer of 2010, was not only to evaluate the given temporal legends, but also to investigate the extent to which users were able to work with temporal variables (with time) in a cartographic product. Among the tools for collecting data was a form of online test. This test posed questions to respondents and automatically measured the amount of time it took them to find their answers. This method was based on the assumption that, given two cartographic works containing similar content, the work which enables the user to find information more quickly is the more user-friendly of the two. The results of the test were then analyzed on the basis of an objective standard for comparing qualities in a cartography work. The authors conclude by suggesting future directions for research on the subject.
Klíčová slova: cartography, study of user friendliness, temporal legend, time, cartographic animation
Kartografické listy ve vesnici Yawan na Papui-Nové Guineji / Článek v periodiku / Kartografické listy / Jan D. Bláha / 1 / 2012 / 71
Abstrakt: V loňském čísle časopisu Kartografické listy (19/2011) vyšel mj. článek autorského kolektivu Bláha–Soukup–Balcerová věnovaný analýze mentálních map obyvatel vesnice Yawan, která se nachází v relativně odlehlé části Papuy-Nové Guineje v provincii Morobe. Autoři se v rámci této interdisciplinární analýzy věnovali antropologickému, kartografickému a psychologickému rozboru mentálních map žáků ve vesnici Yawan a součástí článku byla i řada ukázek těchto map. Přičiněním doc. Jána Ferance se podařilo včas dopravit několik exemplářů časopisu do Prahy ještě před odletem dr. Soukupa na Papuu-Novou Guineu na začátku září loňského roku. Obyvatelé vesnice Yawan se tak mohli s potěšením seznámit s výsledky výzkumu a časopis Kartografické listy se stal součástí jejich místní knihovny.
Klíčová slova: Kartografické listy, Papua-Nová Guinea, zpráva
Tvorba map ve věku geoinformačních systémů (2. část): Kompoziční prvky mapy / Článek v periodiku / Geografické rozhledy (Praha, ISSN 1210-3004) / Jan D. Bláha / 2 / 2012 / s. 14–16
Abstrakt: Článek popisuje výhody a nevýhody tvorby map v klasickém programu GIS, tentokrát je zaměřen na kompoziční prvky mapy. Čtenářům je poskytnut návod, jak jednoduše vytvořit kompozici mapy s využitím GIS, včetně zobrazení geografické sítě.
Klíčová slova: GIS, kompoziční prvky mapy
2011
25. mezinárodní kartografická konference ICA v Paříži / Článek v periodiku / Informace ČGS / Jan D. Bláha / 2 / 2011 / 50–53
Abstrakt: Zpráva o konferenci v Paříži.
Mentální mapy obyvatel vesnice Yawan v interdisciplinární perspektivě / Článek v periodiku / Kartografické listy / Jan D. Bláha, Martin Soukup, Michaela Balcerová / 19 / 2011 / s. 5-19
Abstrakt: Předmětem příspěvku je interdisciplinární analýza a interpretace mentálních map vytvořených žáky základní školy ve vesnici Yawan. Tato vesnice se nachází v provincii Morobe na Papui-Nové Guineji. V úvodní části je osvětlen kontext vzniku těchto map, tedy širší antropologická sonda v uvedené vesnici během léta v roce 2009. Příspěvek má interdisciplinární povahu, autoři proto usilují o komplexní analýzu map. Z hlediska kartografie je studován především mapový jazyk, resp. mapové styly, obsahová náplň map, dále řešení kompozice map, případně jejich přesnosti v rámci komparace se snímkem příslušné vesnice. Z hlediska antropologie je cílem zasadit mentální mapy do etnografického kontextu komunity Yawan. Konečně psychologická analýza a interpretace těchto mentálních map je zaměřena zejména na analýzu výtvarných artefaktů z hlediska využití kresebného materiálu, barev a tvarů v mapové kresbě. Autoři považují za klíčové právě propojení poznatků disciplín (kartografie, antropologie, psychologie), kdy každý z autorů přináší do analýzy nejen svůj pohled, ale také svůj obor. To totiž může ve výsledku pomoci mnohem lépe pochopit způsob myšlení a vytváření „kartografických“ kompetencí obyvatel Melanésie.
Klíčová slova: mentální mapy, antropologie, psychologie, kultura, Papua-Nová Guinea, Melanésie
2010
Hodnocení kartografických děl mentálními mapami / Článek v periodiku / Kartografické listy / Jan D. Bláha, Tomáš Hudeček / 18 / 2010 / s. 21–28
Abstrakt: Problematiky mentálních map na jedné straně a hodnocení kartografických děl na straně druhé jsou poměrně známé a věnovala se jim v minulosti relativně velká řada autorů. Je však vůbec možné tyto poznatky propojit a smysluplně využít? Na to se snaží odpovědět příspěvek, který má především odhalit přání uživatelů, jejich představy o obsahové náplni a podobě map. Představen je návrh postupu hodnocení kartografických děl z hlediska uživatelské vstřícnosti a estetiky využívající mentální mapy oslovených uživatelů. Zatím zůstává nezodpovězeným dotazem, do jaké míry bude možné mentální mapy využívat jako směrodatné při finalizaci výsledků hodnocení. Příspěvek je však spíše jednou ze vstupních tezí výzkumného projektu na Univerzitě Karlově v Praze.
Klíčová slova: mentální mapy, hodnocení kartografických děl, uživatelská vstřícnost
2009
Hodnocení kartografických děl: analýza mentálních map orientačních běžců / Článek v periodiku / Geografie - Sborník ČGS (ISSN 1212-0014) / Martina Kynčlová, Tomáš Hudeček, Jan D. Bláha / 2 / 2009 / s. 105-116
Abstrakt: Článek se zabývá analýzou mentálních map, získaných dotazníkovým šetřením mezi orientačními běžci. Na základě předpokladu měřitelnosti sportovních výkonů a zkušeností sportovce je možné takto zkoumat účinnost a přesnost použitých metod hodnocení. Dvojdílným dotazníkovým šetřením bylo získáno 30 mentálních map, které byly hodnoceny pomocí dvou metod – metodou četností a metodou stanovených vah a kritérií. Výsledky použití první z nich byly pomocí softwarů zakresleny do agregovaných mentálních map, které umožňují souhrnný pohled. Metoda stanovených vah a kritérií naproti tomu vede k individuálnímu pohledu na jednotlivé respondenty a jejich schopnosti. Srovnáním obou byla potvrzena platnost stanovených výzkumných hypotéz.
Klíčová slova: mentální mapy, hodnocení kartografických děl, orientační běh, agregované mapy
2008
Kriteriální a verbální hodnocení turistických map z hlediska estetiky a uživatelské vstřícnosti / Článek v periodiku / Geodetický a kartografický obzor (Praha, ISSN 0016-7096) / Jan D. Bláha, Lucie Hrstková / 5 / 2008 / s. 92-97
Abstrakt: Aplikace a výsledky metodiky kriteriálního hodnocení kartografických děl z hlediska estetiky a uživatelské vstfiícnosti. Metodika byla testována na současných českých turistických a cykloturistických mapách. Kromě kriteriálního hodnocení bylo využito terénního šetření mezi uživateli, zohledněna byla i prodejnost jednotlivých titulů map.
Klíčová slova: hodnocení kartografických děl, uživatelská vstřícnost, estetika v kartografii, kritéria hodnocení, turistické mapy
2007
Možnosti kreativity kartografa v současné kartografické tvorbě / Článek v periodiku / Kartografické listy (Bratislava, ISSN 1336-5274) / Jan D. Bláha / 15 / 2007 / s. 13-24
Abstrakt: V časech, kdy kartografie nevyužívala automatizovaných reprodukčních technik, byly její výtvory spojovány s uměním. Každé kartografické dílo bylo originálem a autoři byli oprávněně nazývání umělci. S příchodem knihtisku a dalších automatizovaných postupů, které vyvrcholily přechodem od klasické k počítačové kartografii, stále více kartografická tvorba opouštěla sféru umění a stávala se z ní účelová záležitost. Navíc míra svobody kartografů postupně klesala a kartografové byli stále více nuceni držet se zavedených norem, které jsou daleko dlouho¬dobější než ty, které vládnou například ve výtvarném umění. Současná estetika už tak zcela oprávněně zahrnuje kartografickou tvorbu do tzv. mimo-uměleckého estetična. Mohlo by se zdát, že v ruku v ruce s tím jde kreativita samotného autorského subjektu, tj. kartografa. Autor si klade za cíl tuto hypotézu vyvrátit a poukázat na možnosti a příležitosti, v rámci nichž může kartograf i v dnešní době projevit svou kreativitu. Není sporu o tom, že u takových příležitostí hraje dosti zásadní roli již samotná schopnost je hledat a nacházet. Kromě dalších to může být uplatnění uměleckých stylů v rámci stylů kartografických, různé abstrakce, fikce a imaginace apod.
Klíčová slova: kreativita, tvořivost, osoba kartografa, kartografická tvorba, autorský styl, estetika
2006
Paradox inovace v kartografii z pohledu estetiky / Článek v periodiku / Kartografické listy (Bratislava, ISSN 1336-5274) / Jan D. Bláha / 14 / 2006 / s. 5-15
Abstrakt: Tak jako v mnoha jiných činnostech člověka, tak i v kartografii tvůrce často hledá možnosti, jimiž by dílo inovoval, případně hledá možnosti, jak uvést na trh dílo zcela nové. Paradoxem je, že uživatel na jedné straně touží po něčem novém, ovšem na druhé straně by dostal rád něco, co už zná a na co je zvyklý. Někdo upřednostňuje spíše tradici, jiný spíše inovaci. Nezřídka se také tvůrci stává, že při hledání něčeho nového dochází ať už vědomě či nevědomě k tradičnímu a osvědčenému. Vedle toho se nabízí i některé další otázky: Kde jsou hranice mezi novým a tradičním? Jaký je rozdíl mezi aktualizací a inovací kartografického díla? Jak se inovace projevuje a jaké dává možnosti? Jakou roli hraje v dnešní době autorský styl? To všechno jsou otázky, na něž se příspěvek pokouší najít odpověď. Příspěvek přitom vychází z poznatků estetiky, teorie umění, čímž umožňuje do jisté míry porovnat rozdíl mezi inovací v umění a v kartografii. Pokouší se i o stručný výklad pojmů souvisejících s touto problematikou: princip ozvláštnění, záměrnost vs. nezáměrnost, opakování a serialita, faktor rytmu, klišé, kýč nebo originalita vs. stereotyp.
Klíčová slova: inovace a tradice, ozvláštnění, klišé,aktualizace mapového obsahu,srovnání umělecké a kartografické tvorby, autorský a vydavatelský styl
Návrh postupu hodnocení kartografických děl z hlediska estetiky a uživatelské vstřícnosti / Článek v periodiku / Geodetický a kartografický obzor (Praha, ISSN 0016-7096) / Jan D. Bláha / 5 / 2006 / s. 92-97
Abstrakt: Od té doby, co jsou prováděna hodnocení kartografických děl, naráží jejich autoři na problém, jak objektivizovat a konkretizovat tu jeho část, která se zabývá otázkou estetiky. Je nasnadě, že tento druh hodnocení je natolik specifickým fenoménem, že si zaslouží svůj vlastní postup. Příspěvek naznačuje možnosti, které takové hodnocení má, a navrhuje jeden z jeho možných postupů.
Klíčová slova: hodnocení kartografických děl, uživatelská vstřícnost, estetika, kritéria hodnocení
2005
Hodnocení kartografických děl z hlediska estetiky a uživatelské vstřícnosti / Článek v periodiku / Kartografické listy (Bratislava, ISSN 1336-5274) / Jan D. Bláha / 13 / 2005 / s. 14-24
Abstrakt: V současné době se stále méně daří překonávat jednostrannost plynoucí z účelové orientace a specializace člověka. Tvůrci opakovaně přehlíží hodnoty, které mohou patřit mezi důležité potřeby uživatele. Ne jinak je tomu v kartografii. Kartografické produkty často ztrácejí přiměřenost uživatelským, tedy lidským potřebám, a celkový lidský rozměr. Tuto tzv. uživatelskou vstřícnost kartografických produktů do značné míry ovlivňuje i estetika, která se přes svou doprovodnou funkci v díle podílí na motivaci lidského jednání. Estetika je nezřídka redukována na vkus člověka, na hodnocení jevů z hlediska jejich krásy či ošklivosti, na to, zda vyvolávají v člověku libost, nebo nelibost. Není důvodem toho, že je estetika vnímána jako vágní subjektivní disciplína, spíše neznalost problematiky estetiky a jejích metod? Cílem příspěvku je upozornit na roli estetické funkce produktu jak ve vztahu k uživateli, tak ve vztahu k tvůrci, tedy kartografovi. Hledá propojení estetiky a kartografie jako dvou vědních disciplín, rozebírá estetické hodnocení jako samostatný proces, pokouší se o vysvětlení rozdílu mezi uživatelskou vstřícností a estetickým ideálem, naznačuje cestu hodnocení v praxi při aplikaci poznatků z estetiky. Autor chce také upozornit na mnohostranné a bohaté možnosti vztahu člověka ke světu a otevřít debatu o výchově tzv. kartografického vkusu.
Klíčová slova: hodnocení kartografických děl, estetika, funkce kartografického díla, omyly kartografie, uživatelská vstřícnost, vztah díla k uživateli, kartografická výchova